De Honda-V6 zit qua performance inmiddels vrijwel op hetzelfde niveau als de Renault-motor. Dat denkt Honda’s eigen Yusuke Hasegawa.

Honda stelde zich van de zomer ten doel tegen het eind van het seizoen over een betere krachtbron te beschikken dan Renault en volgens Hasegawa zit de Japanse fabrikant nu ‘erg dicht in de buurt’ van Renaults niveau.

Dat verklaart de chef van Honda’s motorproject althans in gesprek met Autosport, waarbij hij naar de introductie van een nieuwe motorspecificatie bij de Grand Prix van België, direct na de zomerstop, wijst als belangrijke stap.

“Sinds we die ‘Spec 3.5’ motor hebben gebracht, ligt onze performance volgens mij erg dicht in de buurt bij die van Renault. Ik kan niet zeggen dat het beter is, maar het belangrijkste is dat de betrouwbaarheid wel flink verbeterd is.”

Volgens Hasegawa is de Honda-motor sinds haar rentree in de Formule 1 in 2015 niet eerder zo competitief geweest als deze nu is, al erkent hij wel dat er nog altijd een verschil bestaat.

“We zijn er nog niet, maar vergeleken met hoe het er in 2015 en 2016 voor stond, is het gat erg klein”, zegt Hasegawa, die aangeeft Honda dit jaar ook eindelijk een motorconcept heeft gevonden om op voort te borduren.

“Er bestaat geen twijfel om dit concept. Het is vrij overeenkomstig met dat van Renault, Ferrari en Mercedes en er is daarom ook geen reden waarom we met dit concept niet eenzelfde niveau zouden kunnen halen qua performance.”

Honda levert momenteel motoren aan McLaren, maar dat team stapt in 2018 over op Renaults. Het team van Toro Rosso ruilt haar Renaults volgend jaar daarentegen juist in voor Honda-motoren.