Sutton Images

Vincent Sondermeijer
7 januari 2017
De Honda-motor die komend seizoen achterin de McLarens ligt, zal behoorlijk anders zijn dan die van de afgelopen twee jaar. Dat zegt technisch directeur van McLaren Tim Goss.
“Voor 2017 hebben we de indeling van de verschillende motoronderdelen veranderd. Om de motor beter binnen het chassis te laten passen, en om vermogen te winnen”, zegt Goss op de McLaren-website. “We maken gebruik van de lessen uit de voorbije twee seizoenen, maar de nieuwe motor is echt speciaal opnieuw ontworpen voor dit seizoen.”
In 2015 verliep de Formule 1-rentree van Honda, als motorleverancier van McLaren, op zijn zachtst gezegd problematisch. De motoren waren chronisch onbetrouwbaar en veel te zwak. Vorig jaar ging het op beide fronten al een stuk beter, maar de Japanse krachtbron kon zich nog niet meten met de concurrentie.
Size-zero
Dat de Honda-aandrijving het niet goed deed, kwam vooral door de manier waarop die was opgebouwd. De verbrandingsmotor, de turbo en de hybridecomponenten zaten veel dichter op elkaar gepakt dan bij de motoren van Mercedes, Renault en Ferrari. Op die manier zou de Honda in het extreem slanke size zero-chassis van McLaren passen. De compacte opbouw van de motor leverde echter een hoop extra warmte op, wat de betrouwbaarheid niet ten goede kwam. Honda kan de motorindeling nu volledig omgooien, want voor 2017 is het token-systeem afgeschaft. Dat systeem gaf de motorbouwers de afgelopen jaren een beperkt aantal punten, dat ze konden inwisselen als ze een motorverbetering wilden doorvoeren. Vanaf komend seizoen liggen er geen beperkingen meer op de motorontwikkeling.
Dat de Honda-aandrijving het niet goed deed, kwam vooral door de manier waarop die was opgebouwd. De verbrandingsmotor, de turbo en de hybridecomponenten zaten veel dichter op elkaar gepakt dan bij de motoren van Mercedes, Renault en Ferrari. Op die manier zou de Honda in het extreem slanke size zero-chassis van McLaren passen. De compacte opbouw van de motor leverde echter een hoop extra warmte op, wat de betrouwbaarheid niet ten goede kwam. Honda kan de motorindeling nu volledig omgooien, want voor 2017 is het token-systeem afgeschaft. Dat systeem gaf de motorbouwers de afgelopen jaren een beperkt aantal punten, dat ze konden inwisselen als ze een motorverbetering wilden doorvoeren. Vanaf komend seizoen liggen er geen beperkingen meer op de motorontwikkeling.
Gerelateerd nieuws

Norris ziet nog geen grote dreiging vanuit teamgenoot Piastri: ‘Geloof niet zo in momentum’
01 mei 2025 21:00 - GP Miami

Magnussen spreekt zich uit over tijd bij McLaren: ‘Ik werd depressief in 2015’
01 mei 2025 16:00 - Nieuws

Marko ziet nadeel voor Red Bull in Miami: ‘Meer in het voordeel van McLaren’
01 mei 2025 08:00 - GP Miami

Jones ziet in Piastri ‘zonder twijfel’ zijn opvolger: ‘Zijn teamgenoot is zwak’
30 april 2025 20:00 - Nieuws