Honda gaat het de rest van het jaar anders dan gepland aanpakken wat betreft het brengen van updates. Van zo snel mogelijk upgrades brengen, is geen sprake meer.

Dat vertelt Honda-kopstuk Yusuke Hasegawa aan Autosport. “We willen het aantal motorupgrades minimaliseren, om het resultaat de rest van dit jaar te maximaliseren.”

Het brengen van nieuwe motoronderdelen zou immers gridstraffen betekenen voor Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne, de coureurs van Honda-klant McLaren. Dat wil Honda voorkomen, zegt Hasegawa.

Voorheen had performance prioriteit, omdat elke verbetering ook nuttig is voor 2018. Daarom bestond er geen twijfel over het brengen van upgrades.” Nu echter vast staat dat Honda en McLaren na dit jaar uit elkaar gaan (met McLaren dat op Renaults overstapt, terwijl Honda naar Toro Rosso gaat)  is de situatie veranderd, zo geeft Hasegawa aan: “We willen ons nu de rest van dit jaar op de resultaten concentreren voor McLaren. We willen zoveel mogelijk scoren en zo nog een bijdrage leveren.”

Honda McLaren engine F1

Yusuke Hasegawa, het hoofd van Honda’s motorproject.

De beste manier om dat te doen, zo luidt de gedachtegang, is gridstraffen proberen te voorkomen. Ondanks dit voornemen sluit Hasegawa echter niet helemaal uit dat Honda niet alsnog een update brengt. “Want als we echt iets groots kunnen brengen, heeft wachten natuurlijk ook geen zin. En als het genoeg oplevert, hoeft er niet getwijfeld te worden of we die update moeten introduceren.”

Met nog zes races te gaan, speelt Honda met de gedachte wellicht nog één nieuwe motorspecificatie te introduceren. “Misschien in Maleisië, Japan of Amerika, al willen we het liefst voorkomen dat we in Japan tegen straffen aanlopen, terwijl het Circuit of the Americas ons op basis van onze resultaten van vorig jaar wel eens goed kan liggen”, doelt hij op hoe McLaren daar in 2016 twaalf punten scoorde.