Teambaas Christian Horner heeft het gehad met de kritiek die Red Bull dit jaar heeft moeten verduren omdat het team met haar bolide, de RB8, de grenzen van het technische reglement heeft opgezocht.

Red Bull is inmiddels al vier keer door de wedstrijdleiding op de vingers getikt omdat de RB8 iets had wat – zoals dat dan heet – tegen de geest van het technische reglement indruist, maar conform de exacte bewoordingen van het technische reglement wel legaal was.

De eerste keer was in Monaco, toen ontdekt werd dat het team illegale gaten in de bodemplaat had. Vervolgens werd Red Bull een race later, in Canada, ook weer terechtgewezen, aangezien het een systeem op de auto had waarmee het de rijhoogte – bijvoorbeeld tussen sessies door – handmatig kon aanpassen, hetgeen niet is toegestaan. Datzelfde weekend moest het ook de brake ducts aanpassen, aangezien die de luchtstroom op illegale wijze veranderden.

De (vooralsnog?) laatste keer dat het team voor ophef zorgde was vervolgens een week geleden in Duitsland, toen er engine maps in de motorsoftware werden aangetroffen die erop wezen dat het team een soort tractiecontrole had ontwikkeld en de diffusor kon aanblazen.

In alle vier de gevallen kwam Red Bull zonder straf weg omdat – zoals boven genoemd – het haar innovaties op een dusdanige manier had ontworpen of wist te beschrijven dat deze toch nog net binnen de bewoordingen van het technische reglement vielen. In alle vier de situaties reageerde de FIA daar echter ook gelijk op door de desbetreffende regels opnieuw op te stellen en de vindingen van Red Bull zo alsnog te verbieden.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat Red Bull van zowel binnen de paddock (van andere teams) als van buitenaf de nodige kritiek over zich heen heeft gekregen, en daar heeft Horner het dus helemaal mee gehad, zo vertelt hij aan Autosport: “De auto wordt na elke kwalificatie en race gekeurd en heeft elke keer gewoon aan de regels voldaan”, zo doelt hij uiteraard op hoe de regels op dat moment geformuleerd waren.

“Dat is het enige dat telt en voor de rest is het allemaal bullshit“, stelt Horner. “De FIA en wedstrijdleiding keuren de auto namelijk en zij bepalen wel of een auto legaal is of niet”, zo laat Horner duidelijk weten. “Andere teams mogen dan wel over onze auto zeuren en de legaliteit ervan in twijfel trekken, maar de RB8 is gewoon altijd confrom de regels geweest.”

“Ik snap het overigens best dat teams kritiek hebben, want dat hoort er bij in een competitieve sport, maar de regels zijn zodanig geformuleerd dat ze ruimte overlaten voor interpretatie en elk team – of het nu Red Bull is of HRT – heeft er een andere interpretatie van”, gaat Horner nog even verder.

“Wij hebben net als elk ander team dus onze eigen opvatting van de regels en proberen er op een ingenieuze en creatieve manier mee om te gaan. Dat we daarom bekritiseerd worden, vind ik niet juist.”

Foto: Horner met Red Bulls technisch directeur Adrian Newey, de hoofdontwerper van de RB8. © Racepictures.