Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zijn de koelingsproblemen van de Red Bull RB10 opgelost, treft Adrian Newey verder geen blaam en is het louter motorleverancier Renault dat nog een inhaalslag moet maken.

Hoewel Horner in interview met The Guardian toegeeft dat Newey’s oorspronkelijke ontwerp ‘agressief en op het randje’ was en er tijdens de eerste wintertest in Jerez inderdaad problemen mee waren, zijn die inmiddels al een tijdje opgelost volgens de teambaas.

“De problemen waar we in Jerez mee te maken hadden, waren op tijd opgelost voordat we naar Bahrein gingen”, vertelt de Engelsman. “De koelingsproblemen van toen zijn nu dan ook helemaal geen issue meer.”

Volgens Horner heeft Red Bulls technisch directeur Adrian Newey ontzettend hard gewerkt om de oorspronkelijke ontwerpfouten te herstellen en werkt Newey ook nu nog voluit om andere aanhoudende mankementen (vooral met de motor) het hoofd te bieden.

“Adrian is waarschijnlijk de meest competitieve persoon die ik ken. Hij werkt enorm hard om de auto te verbeteren, maar we hebben niet alles in eigen hand”, verklaart Horner. “Samen met Renault doen we er echter alles aan en ik weet zeker dat het goed komt.”

Dat Red Bull in de problemen zat – en vermoedelijk nog steeds zit – hoort volgens Horner bij het proces van het construeren van een compleet nieuwe bolide onder nieuwe regels. “Soms moet je eerst over de grens gaan om vast te stellen waar de grens ligt”, zegt hij.

“Maar we maken hoe dan ook liever een snelle auto betrouwbaar, dan dat we moeten proberen een betrouwbare maar trage auto sneller te maken, want het eerste is makkelijker dan het laatste en ik denk bovendien dat de RB10 in de basis een goede bolide is.”

Renault
Wat volgens Horner zoals gezegd op het moment – en gedurende de beginfase van seizoen 2014 – nog wel een obstakel kan zijn voor Red Bull, is de Renault V6-motor die achterin ligt en zich vooralsnog zowel traag als onbetrouwbaar heeft getoond.

“Van wat we tot op heden tijdens de wintertests hebben gezien, staan de Mercedes-teams er goed voor, maar wij en de andere Renault-teams niet. Wij kijken tegen een behoorlijke achterstand aan”, constateert de Brit in gesprek met ESPNF1.

“Het oplossen van de problemen met de motor is op het moment dan ook het belangrijkste. Renault zal de achterstand echter zeker inlopen, want ze kunnen simpelweg niet anders. We hopen tegen de tijd dat we in Europa racen aanzienlijke vooruitgang zien.”