Red Bull kan begin 2018 net zo sterk voor de dag komen als nu, na een sterke comeback gedurende 2017. Dat denkt teambaas Christian Horner.

Red Bulls RB13-bolide was aan het begin van het seizoen niet zo competitief als het team vooraf had gehoopt. Mercedes en Ferrari lagen duidelijk voor, met Red Bull dat tussen de twee topteams en de rest van het veld zat, in een soort niemandsland.

Het team van de energiedrankfabrikant heeft zich gedurende het seizoen echter aanzienlijk verbeterd en het gat, zeker wat race pace betreft, gedicht. Nadat Daniel Ricciardo strak maar met wat geluk won in Bakoe, deed Max Verstappen dat twee keer in de laatste vier races, op eigen kracht.

“Zolang we de lessen van dit seizoen kunnen doortrekken naar volgend jaar, kunnen we sterk uit de startblokken komen, in plaats van zoals dit jaar tegen een achterstand van ongeveer een seconde aankijken”, voorspelt Red Bull-teambaas Horner daarom in gesprek met Racer.

Horner op de grid met Verstappens auto. De RB13 is volgens Horner al vier races lang de snelste auto op zondag.

Volgens Horner heeft zijn team dit jaar sinds de Grote Prijs van Hongarije, toen het een aanzienlijke update introduceerde, immers wel laten zien over een goed chassis te beschikken. “De regels blijven verder stabiel, dus we kunnen wat we geleerd hebben ook echt gebruiken voor de RB14”, stipt hij aan.

Nadat de RB12 en RB13 van 2016 en 2017 pas heel laat uit de fabriek rolden, zet Red Bull zet er verder op in de nieuwe auto eerder af te hebben, wat moet helpen bij de wintertests. “We hebben de deadline vijf dagen eerder gezet dan normaal, wat binnen zo’n strak ontwerp- en productieproces heel wat is.”

“Die vijf dagen zijn heel waardevol om ervoor te zorgen dat we tijdens de wintertests ons beste beentje voor kunnen zetten”, vervolgt Horner. “We willen nu op de eerste testdag gelijk honderd ronden doen. Dat is ons doel.”

Waar Red Bull zelf een stuk minder invloed op heeft, is de Renault-V6 die ook in 2018 weer achterin zal liggen. De motor bleek dit jaar nog immer niet zo sterk als de Mercedes en Ferrari, en tevens onbetrouwbaar. “We hopen echter dat de betrouwbaarheid en performance zullen verbeteren.”

Nog terugkomend op hoe sterk Red Bull momenteel is – “in de laatste vier races hadden we de snelste auto”, meent Horner – sluit de teambaas niet uit dat het, afhankelijk van gridstraffen, ook in Brazilië en Abu Dhabi om de zege meedoet. “Het zou geweldig zijn het jaar met nog een overwinning af te sluiten.”