Red Bull-teambaas Christian Horner gaat er vanuit dat het voor Max Verstappen en Daniel Ricciardo niet bij de gridstraffen uit Monza blijft. De Brit verwacht nog meer straffen voor het wisselen van motoronderdelen.

Verstappen en Ricciardo moesten in Italië allebei gridplekken inleveren voor het wisselen van motoronderdelen. Gedurende een seizoen mag een coureur van elk van de zes gedefinieerde motoronderdelen – de verbrandingsmotor, turbo, MGU-, MGU-K, het energieopslagsysteem en de ECU – maar vier exemplaren gebruiken. Zijn er meer nodig en moet zo’n onderdeel vervangen worden door een nieuw exemplaar, dan levert dat gridstraf op.

Red Bull-teambaas Horner.

“Wij gaan sowieso nog meer gridstraffen krijgen”, voorspelt Horner nu. “Hopelijk lukt het ons het moment daarvan strategisch in te plannen, maar het is niet waarschijnlijk dat we de rest van het seizoen uitzingen zonder verdere gridstraffen”, erkent Horner.

Op het ene of het andere circuit een gridstraf inlossen maakt nogal verschil. Op een trage, bochtige baan waar het lastig inhalen is, zoals het Marina Bay Street Circuit in Singapore waar komende zondag wordt geracet, is het goedmaken van een gridstraf een lastiger taak dan op het snelle Monza, waar betere inhaalmogelijkheden zijn.

Ricciardo reed in Monza bijvoorbeeld een inhaalrace van de zestiende naar de vierde plek. Een aantal teams, waaronder Red Bull, koos er bewust voor in Monza gridstraffen te pakken. Dit om de kans groter te maken het weekend in Singapore zonder straffen door te komen en een verse (of extra) motor in ‘de pool’ te hebben.