Red Bull-teambaas Christian Horner vermoedt dat de voorgestelde maatregelen van de FIA voor 2023 om het porpoising te verminderen ‘een bepaald team helpen’. Het is volgens hem ’te laat’ om zulke wijzigingen door te voeren.

De FIA besloot na zorgen van coureurs in te grijpen om het porpoising te verminderen. De eerste stap is een technische richtlijn die vanaf de Grand Prix van België van kracht gaat terwijl de FIA onlangs ook nog vier maatregelen aankondigde voor 2023 om nog meer in te grijpen.

Het gaat daarbij om twee aanpassingen van de technische regels: de vloerrand wordt met 25 millimeter verhoogd, net als de onderkant van de diffuser. Bovendien zal de FIA strenger zijn bij de laterale buigtests van de vloer en zal er een nauwkeurige sensor geplaatst worden om de ‘aerodynamische oscillatie te kwantificeren’. Deze maatregelen moeten nog wel goedgekeurd worden door de World Motor Sport Council.

Lees ook: FIA stelt maatregelen voor om porpoising in 2023 te verminderen

Of er veel steun voor zal zijn, is nog maar de vraag. Motorsport.com meldt namelijk dat minstens vijf teams tegen de plannen zouden zijn en zetten vraagtekens bij de redenering van de FIA, die benadrukt dat het om veiligheid gaat.

Horner laakt het lobbyen

Het zou een ingrijpende verandering zijn voor de teams en dat zou volgens Red Bull-teambaas Christian Horner te laat zijn. Hij benadrukt dat de technische richtlijn geen probleem vormt, maar maakt zich zorgen om de plannen van de FIA voor 2023. “Het probleem is waar ze naar kijken als een remedie voor volgend jaar”, zegt Horner tegen Sky Sports.

Horner vermoedt dat deze regels een ‘bepaald team’ zullen helpen. “Ik denk dat er heel veel gelobbyd wordt om de reglementen voor volgend jaar ingrijpend te veranderen, zodat een bepaald team zijn auto met lagere rijhoogte kan rijden en van dat concept kan profiteren”, lijkt de Brit te hinten naar Mercedes. Zij hebben veel problemen gehad om het porpoising onder controle te krijgen en Lewis Hamilton en George Russell uitten hun zorgen over de veiligheid van de coureurs.

Volgens Horner is het nu te laat om de regels voor 2023 nog aan te passen. “Ik denk dat de [FIA-]president (Mohammed Ben Sulayem, red.) het juiste doet, hij verzamelt alle informatie en hopelijk kan er een verstandige oplossing worden gevonden. Het is te laat voor fundamentele veranderingen in de regelgeving, en dat zou zoiets als dit zijn”, stelt de Red Bull-teambaas.