De FIA heeft plannen aangekondigd voor 2023 om het porpoising aan te pakken. De plannen moeten wel nog goedgekeurd worden door het World Motor Sport Council.

De nieuwe generatie Formule 1-bolides zijn dankzij het grondeffect zeer stijf, waardoor de bolides hevig stuiteren op de rechte stukken. Dat probleem kwam bij de shakedown in Barcelona al naar voren en was met name in de eerste paar races van het seizoen een groot probleem voor veel teams.

Lees ook: FIA voert technische richtlijn porpoising pas vanaf GP België in

Coureurs maakten zich vervolgens zorgen over de fysieke gevolgen als zij te lang met dat gestuiter te maken zouden krijgen. De FIA besloot daarop om met een technische richtlijn te komen om het porpoising te verminderen. Het bestuursorgaan zal vanaf de Grand Prix van België strenger controleren op de bodemplanken van de bolides en er zal bovendien een limiet voor verticale trillingen gesteld worden, waardoor de FIA zich met de afstellingen van de teams kan bemoeien.

Meerdere teams, waaronder Red Bull, hebben hun zorgen geuit over de technische richtlijn van de FIA. De FIA zou namelijk teams kunnen forceren om hun rijhoogte aan te passen om het porpoising te verminderen en mochten zij er na wijzigingen nog niet aan voldoen, dan kan er een diskwalificatie volgen.

Lees ook: Horner noemt technische richtlijn FIA ‘erg gevaarlijk’

Om het porpoising op de langere termijn aan te pakken heeft de FIA nu een aantal maatregelen voorgesteld voor het seizoen 2023. Het gaat daarbij om twee aanpassingen van de technische regels: de vloerrand wordt met 25 millimeter verhoogd, net als de onderkant van de diffuser. Bovendien zal de FIA strenger zijn bij de laterale buigtests van de vloer en zal er een nauwkeurige sensor geplaatst worden om de ‘aerodynamische oscillatie te kwantificeren’.

Lees ook: Wolff haalt uit naar ‘zielige’ en ‘onoprechte’ rivalen over technische richtlijn

“Deze maatregelen zullen binnenkort ter overweging en goedkeuring worden voorgelegd aan de World Motor Sport Council, aangezien het voor de Formule 1-teams van vitaal belang is duidelijkheid te hebben over de reglementen waarbinnen zij hun auto’s moeten ontwerpen”, aldus de FIA.