De FIA heeft besloten om de introductie van de technische richtlijn om het porpoising te verminderen uit te stellen tot de Grand Prix van België. Op die manier wil het bestuursorgaan de teams ruimte te geven om de nodige aanpassingen door te voeren.

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan zag de FIA zich genoodzaakt om in te grijpen om het porpoising, het hevige gestuiter van de nieuwe bolides, te verminderen om de coureurs te beschermen. Daartoe had de FIA een technische richtlijn uitgevaardigd aan de teams, maar had daar nog geen datum op gestempeld.

Dat zou in eerste instantie in Frankrijk gebeuren, maar bij een bijeenkomst van de F1 Commission is besloten om dat uit te stellen tot de Grand Prix van België. Dat betekent dat de teams zich pas na de zomerstop zorgen hoeven te maken over deze technische richtlijn, die ingrijpend kan zijn voor de teams.

Lees ook: Verstappen zou verdwijnen Spa ‘heel jammer’ vinden: ‘Mijn favoriete circuit’

Teams moeten dan namelijk binnen een vastgestelde limiet blijven voor wat betreft ‘verticale bewegingen’. Mocht een team daar niet in slagen moet de rijhoogte omhoog, wat nadelig is voor de prestaties. Voldoet de auto dan nog niet aan de regels, dan wordt deze gediskwalificeerd. Met het uitstellen hiervan krijgen de teams meer tijd om zich voor te bereiden en eventuele veranderingen door te voeren aan de bodemplaat en skids.

Bij dezelfde vergadering van de F1 Commission is ook besloten dat het budgetplafond omhoog gaat. Negen van de tien teams – de FIA maakt niet bekend welk team erop tegen was – stemden in met het verhogen van het budgetplafond vanwege de inflatie, waardoor de teams onverwacht voor hogere kosten staan dan ingecalculeerd. Het budgetplafond gaat met 3,1 procent omhoog, dat is bovenop de 3 procent waar eerder al akkoord mee werd gegaan.

Lees ook: Porpoising-soap gaat door: Vloer van sommige teams te flexibel, Mercedes reageert ‘geschokt’

Bovendien zijn de teams akkoord gegaan met een regel die het mogelijk maakt om de wintertest voor 2023 buiten Europa te organiseren, vier dagen voordat de eerste ronde van het kampioenschap plaatsvindt. Daarmee valt nog niet definitief het doek voor de testdagen in Barcelona, al lijkt de kans hiermee groter dat er opnieuw in Bahrein getest zal worden. Eerder dit jaar werd de test in Barcelona nog omgedoopt tot ‘shakedown’ waardoor er geen publiek aanwezig mocht zijn, waarna de echte testdagen in Bahrein plaatsvonden.

Waar nog geen definitief besluit over genomen is, zijn de motorregels voor 2026. Deze zitten nog steeds in een afrondende fase, zo laat de FIA weten. Deze regels zijn niet alleen belangrijk voor de huidige motorleveranciers, maar ook voor Audi en Porsche. Zij hebben serieuze interesse in een deelname aan de Formule 1 en hebben van de Volkswagen Groep al groen licht gekregen, maar wachten nog even de definitieve motorregels voor 2026 af.