In Singapore sloeg de pechduivel weer eens toe bij Mercedes, met dit maal Nico Rosberg als slachtoffer. Beide Red Bulls reden daarentegen heelhuids naar de finish, wat voor teambaas Christian Horner alleszeggend is over de betrouwbaarheid van zijn auto’s.

Dit jaar vielen de Mercedessen vaker stil met mechanische defecten dan de blauwe wagens van de Oostenrijkse energiedrankjesgigant, en dat is een hele prestatie, vindt Horner. “Voorafgaand aan het seizoen konden we nog geen twintig minuten achter elkaar rijden. We hebben minder dan tweeduizend kilometer getest. Mercedes legde met de tests al meer dan de afstand van een heel seizoen af”, schetst Horner hoe de zaken er begin maart voor stonden.

“Het laat de kwaliteit van ons team zien dat we de situatie helemaal om hebben weten te draaien”, meldt Horner vol trots. Aan de vooravond van het seizoen werd inderdaad rekening gehouden met een dramatisch seizoen voor Red Bull, en hadden maar weinigen er hun geld op in durven zetten dat het Oostenrijkse team als enige het dominante Mercedes overwinningen afhandig zou weten te maken.

Horner en zijn team werken keihard om de prestaties van hun auto nog verder te verbeteren, maar blijven tegelijkertijd realistisch over waar ze staan ten opzichte van Mercedes. “Op een baan als Singapore konden we wat dichterbij komen, maar het verschil in vermogen blijft onverminderd groot. In Abu Dhabi, en misschien ook in Sotsji, kan het gat weer groter zijn”, concludeert de teambaas.

Daar komt bij dat Mercedes-coureurs Hamilton en Rosberg nog straffeloos over reserveonderdelen voor hun motoren kunnen beschikken, terwijl dat bij Vettel anders ligt. “Sebastians motor zullen we een keertje moeten vervangen”, zegt Horner over de regerend wereldkampioen, die in dat geval een gridstraf van tien plaatsen aan zijn broek krijgt. “Daar zullen ze bij Mercedes waarschijnlijk geen last van hebben.”