HRT-eigenaar José Ramón Carabante heeft aangegeven met vijf á zes coureurs in gesprek te zijn voor 2011. “Maar we hebben geen haast de knoop door te hakken.”

In 2010 vond er een heuse stoelendans plaats bij HRT en mochten Bruno Senna, Karun Chandhok, Christian Klien en Sakon Yamamoto achter het stuur van de Spaanse bolides plaatsnemen. Wie er volgend jaar op racestoeltjes bij Hispania mogen rekenen wil Carabante niet zeggen, maar hij geeft wel aan dat er mogelijk weer nieuwe gezichten bijkomen: "We onderhandelen met vijf á zes coureurs en er zal het één en ander veranderen", zegt hij tegen Marca.

Carabante benadrukt echter, net als teambaas Colin Kolles eerder deed, dat HRT geen haast heeft om haar rijdersbezetting bekend te maken. "Er zijn veel mogelijkheden en we willen de juiste keuze maken, dus we maken onze beslissing sowieso pas volgend jaar."

Volgens de Spanjaard moet de weloverwogen rijderskeuze er, net als de ontwikkeling van de bolide voor 2011, voor zorgen dat zijn team volgend jaar een stap voorwaarts kan zetten. "We zijn ambitieus, maar ook realistisch. We weten dat het onmogelijk is om volgend jaar ineens vooraan te staan, dus het is onze intentie om net achter teams als Force India en Toro Rosso aan te sluiten."

De geplande gestage vooruitgang past volgens Carabante prima in het plan dat HRT heeft voor de langere termijn. "We willen blijven leren en stap voor stap vooruitgaan."

Om volgend jaar beter voor de dag te komen, heeft HRT gebroken met chassisbouwer Dallara en huurde men aanvankelijk Toyota in om een nieuwe auto voor het team te bouwen, maar die deal viel half november in het water. "Onze Cosworth-motor paste niet in de Toyota-bolide, en we kunnen onze overeenkomst met Cosworth niet zomaar opzeggen", stelt Carabante.

"We werken inmiddels echter al geruime tijd met de hulp van enkele andere partners aan een auto voor volgend jaar", vervolgt de teameigenaar. "We bouwen de auto in Engeland en Duitsland. Het ontwerp is hoopgevend, terwijl ik er ook zeker van ben dat de bolide op tijd af is om – in tegenstelling tot in 2010 – mee te doen aan de wintertests voor aanvang van het seizoen."