Als nieuwkomer ondervindt HRT bij het ontwikkelen van de auto veel hinder van het testverbod. Het Spaanse team wil daarom graag dat testen beperkt wordt toegestaan.

Geoff Willis, technisch adviseur van HRT, is niet gelukkig met het feit dat er gedurende het seizoen niet meer getest mag worden: "Het is goed dat het ongelimiteerde testen aan banden is gelegd, maar het zou beter zijn bepaalde momenten af te spreken waarop getest mag worden", zegt hij op de website van motorbouwer Cosworth.

Willis – voorheen werkzaam bij onder meer Williams, Honda en Red Bull – gelooft dat er best tijd en gelegenheid is om enkele testsessies in te plannen. "Als er niet in Europa geracet wordt zitten er vaak vrij grote leegtes in de kalender", stelt hij. "Je kunt dan best afspreken om afwisselend in Spanje, Italië of Engeland te testen."

Volgens Willis is er echter wel een logistiek probleem. "Je moet dan weer aparte testteams oprichten, want de auto's bevinden zich tussen die races door natuurlijk niet in Europa. De enige manier om je raceteam het testwerk te laten doen, is door de hele kalender om te gooien, maar dat is niet zomaar mogelijk."

Dat juist een medewerker van één van de nieuwe teams het verbod wil opschorten is ironisch en logisch tegelijkertijd. De FIA voerde het verbod namelijk in om kosten te besparen, de instapdrempel voor nieuwe renstallen te verlagen en de ontwikkelingswedloop te beperken.

Het tegendeel blijkt waar te zijn, want zelden ontwikkelden de teams hun auto's sneller dan dit jaar. Daar komt bij dat juist de nieuwkomers testtijd goed kunnen gebruiken. Zij waren namelijk laat klaar met hun bolides en hebben een grote ontwikkelingsachterstand.

Dat er veel geld bespaard wordt door het verbod, is volgens Willis ook niet waar: "Het geld dat je vroeger uitgaf om te testen, besteed je nu aan simulaties en het analyseren van data."