Hoewel de Italiaanse Grand Prix met vijf jaar verlengd is op het circuit van Monza, tonen nu ook Imola en Mugello interesse in het organiseren van een Formule 1-Grand Prix. Imola zegt dat het daarvoor wel de volledige steun nodig zal hebben van regionale instellingen, terwijl Mugello de prioriteit geeft aan het behouden van de MotoGP-race.

Imola beschikt over de benodigde FIA Grade 1-status om een Formule 1-race te mogen organiseren. Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, zoals het circuit van Imola ook wel heet, heeft in totaal 26 Formule 1-races georganiseerd, waarvan de laatste in 2006. Mugello heeft nog nooit een Formule 1-race georganiseerd. Het bleef enkel bij een aantal tests voor de koningsklasse van de autosport.

Imola heeft Dromo Circuit Design, ook verantwoordelijk voor de aanpassingen aan het circuit van Zandvoort, gevraagd om de paddock te vernieuwen. In een verklaring zegt het circuit klaar te zijn om ‘de uitdaging aan te gaan’ om de Formule 1 terug te halen. ”Het geweldige werk van ACI-president Angelo Sticchi Damiani bij het behouden van de Formule 1 in Italië zou de mogelijkheid kunnen heropenen, zelfs voor ons historische circuit, om de rode auto’s en het hele circus terug te zien keren”, zegt circuitpresident Uberto Selvatico Estense.

De Grand Prix van San Marino, op het circuit van Imola, werd in 2006 voor het laatst georganiseerd. De race werd gewonnen door Michael Schumacher. Foto: Motorsport Images

Mugello niet door de overheid gesteund
”Om dat te kunnen realiseren, is het van essentieel belang om de volledige steun te hebben van regionale en grootstedelijke instellingen, zoals dat gebeurt voor Monza en Mugello”, vervolgt Estense. De verklaring van Imola verwijst naar de vermeende kandidatuur van Mugello, maar voor dat circuit is de Formule 1 op de korte termijn geen optie.

”Het eerste doel zal zijn om de overeenkomst met de MotoGP te verlengen”, zegt Paolo Poli, de circuitdirecteur van Mugello. ”Dan zullen we over vijf jaar ook nadenken over een aanvraag om de Formule 1 naar Toscane te brengen. Samenwerkingen op nationaal niveau zullen nodig zijn, net zoals dat bij Monza gebeurde met het ondertekenen van het nieuwe contract. Mugello is het enige Italiaanse circuit dat niet door de overheid gesteund wordt”, aldus Poli.