Het is een turbulent jaar geweest voor Robert Doornbos. Na zijn Formule 3000-overwinning op Spa-Francorchamps in 2004 is er veel met de coureur gebeurd. Deuren gingen open en kansen werden benut. Inmiddels heeft hij drie Formule 1-races gereden. Formule1.info-medewerker Kevin Van Nunen sprak in Zandvoort met Robert Doornbos. Robert, in Turkije ging het goed. In je derde race eindigde je voor je oud-collega’s. Heb je nog contact gehad met de mensen van Jordan daarna?

,,Ja, eigenlijk non-stop, we hebben het hele weekend contact gehad. Ze waren ook de eerste de me in Hockenheim, waar ik mijn debuut maakte, kwamen feliciteren. Er zijn geen hard feelings, het wordt me echt gegund. Zij weten zelf ook hoe hongerig ik ben. Nu is het dan zover en het is toch leuk om hun voor te blijven in een Minardi. Het is misschien juist wel gouden publiciteit voor mij, door nu meteen voor de Jordans te staan.’’

Je bent ongeveer een maand weg bij Jordan nu. Juist tijdens je eerste test met Minardi is een pitbox verderop Jordan aanwezig om met vier coureurs te testen. Je hebt meermaals laten weten dit seizoen dat je graag meer kilometers zou maken. Vind je het raar dat je Jordan daar nou juist tegenkomt?

,,De twee racecoureurs hebben tijdens die testdagen verreweg de meeste kilometers gemaakt. Er waren ook nog twee andere coureurs (Nicolas Kiesa en Nicky Pastorelli, KVN) aanwezig, maar die reden slechts tien/twintig ronden.Dat is niet waar je het voor doet, want het is nog minder dan een gemiddelde vrijdagtest.Echt veel zin heeft dat ook niet, je hebt veel te weinig tijd om je echt bezig te houden met de ontwikkeling."

,,Dat was voor mij wel anders, op Monza kon ik genieten van mijn eerste echte testdag in de Formule 1. Dit seizoen heb ik slechts twee halve dagen getest op Paul Ricard en voor de winter natuurlijk nog op Jerez. Alleen waren de omstandigheden toen een beetje wisselend. En de test met de nieuwe Jordan voor 2005 op een vliegveld is toch ook iets heel anders. Nu kon ik voor het eerst een hele dag aan de slag. Het is best raar dat je gewoon acht uur lang de tijd hebt om in alle rust te werken aan de punten die nog verbeterd kunnen worden."

Je overstap van Jordan naar Minardi is dus vrijwel vlekkeloos verlopen, wat zijn nu de grootste verschillen tussen beide teams? Minardi is natuurlijk een team dat bestaat uit een mix van Engelse en Italiaanse medewerkers.

,,Kijk, bij Jordan ben ik eind 2004 – toen ik de laatste drie vrijdagtests voor mijn rekening mocht nemen – echt goed ontvangen. Een soort van familiegevoel zeg maar en daar had Eddie Jordan een belangrijke rol in. Mede vanwege hem was iedereen enorm gemotiveerd. Het was alleen een hele onzekere en moeizame periode voor het team. Daarom was het, zeker voor mij, ook zo jammer dat Eddie vertrok (na de overname door de Midland Group, KVN). Het team was plots heel anders. De monteurs waren wel hetzelfde, maar het hele gevoel was anders. En juist met Eddie had ik een hele goede band, hij was er bijvoorbeeld ook bij tijdens de demonstratie in Rotterdam. Hij stelde me aan de goede mensen voor, nam me mee naar de juiste feestjes. Er zijn veel goede coureurs begonnen bij Jordan en ik hoop dat ik dat ik in dat rijtje thuis blijk te horen."

Paul Stoddart heeft onlangs in een interview met onze Engelse medewerker Adam Cooper gezegd dat de nieuwe PS05 nog ongeveer drie seconden sneller kan. Hoeveel potentie zit er volgens jou nog in de auto?

,,Drie seconden is een verschil van dag en nacht in de F1. Het is wel heel goed voor het team dat Paul Stoddart zo onwijs enthousiast en optimistisch is. Je merkt het ook in de races, ik heb veel contact met Paul over de radio. Daaraan voel je gewoon dat hij echt met je meeleeft. Hij wil het team ook graag naar voren zien gaan. Met de motivatie binnen het team zit het wel goed en dat is alleen maar beter geworden nu het gevecht met Jordan echt los is gebarsten. Een verschil van drie seconden erg veel, maar er zit zeker nog iets in de auto, en ook in de motor. In Monza krijgen we ook weer een sterkere motor, waardoor we over ongeveer tien tot twaalf pk extra beschikken. Misschien dat we daardoor net iets extra’s hebben, maar we weten natuurlijk ook dat Jordan een hele goede motor heeft. Wat dat betreft kan ik natuurlijk uit eigen ervaring spreken, maar desalniettemin kan het op Monza best close worden denk ik."

Je rijdt nu drie races voor Minardi en je hebt meteen al een aanbieding voor volgend jaar gekregen. Is dat voor jou, ondanks het feit dat je nog nieuw bent, een bevestiging dat je op de goede weg zit?

,,Ja, ik ben nieuw, maar wat je ook merkt is dat de F1 een klein wereldje is. De monteurs van verschillende teams praten met elkaar. Op die manier heb ik dankzij de Jordan-monteurs ook wel wat krediet opgebouwd in de paddock. En dat terwijl ik juist in de minste van de drie auto’s zat bij Jordan. De vrijdagauto heeft altijd wat mindere materialen, bijvoorbeeld een motor die al wat langer meegaat. Als je dan elke keer sneller bent, dan dwingt dat bij de monteurs toch respect af. Natuurlijk hoef je niet meteen te dromen van een aanbieding van Ferrari, dit is gewoon al heel mooi meegenomen. Het is top dat Minardi hiermee gekomen is. Ik heb een goede naam opgebouwd bij het team. Wat dat betreft is het echt een voordeel dat ik Italiaans spreek, dat maakt de communicatie makkelijker. Het is niet zo dat alles me zomaar aan komt waaien, dag en nacht ben ik met de Formule 1 bezig. Verder is het erg belangrijk om op pr-gebied je mannetje te staan en als racecoureur heb je toch een stuk meer aandacht van de internationale pers."

En de snuffelstage van KPN kwam natuurlijk precies op het goede moment…

,,Aan KPN, maar ook aan CO2 heb ik twee goede sponsoren. Om nog maar te zwijgen over Muermans. De Formule blijft een heel onbereikbaar iets, en als sponsoren dan middels een snuffelstage een weekend mee kunnen draaien dan zie ze wat de mogelijkheden zijn. KPN was belangrijk voor mijn transfer naar Minardi, Muermans ook. Toch blijf je altijd bezig: nieuwe potentiële sponsoren rijden vandaag (zondag 28 augustus, KVN) mee met de tweezitter, in de hoop ze over de streep te trekken. Zo kun je ze echt een gevoel geven van wat de Formule 1 allemaal inhoudt. Met de snuffelstages doen we eerst een stap terug, in die periode betalen de sponsoren dus geen geld. Als ze daarna tevreden zijn en ze willen doorgaan dan is dat alleen maar mooi, zoiets kan ook alleen maar hier. Het is een goede springplank naar meer."

Nog even voortbordurend op sponsoring. Je hebt twee keer in kunnen stappen omdat coureurs niet aan hun betalingsverplichtingen konden voldoen. Eind 2004 Giorgio Pantano en nu dit jaar Patrick Friesacher. Tijdens de winter verloor je juist een zeker lijkende racestoel omdat je geld tekort kwam. Hoe kijk jij hiernaar, is het geld te belangrijk geworden?

,,Geld speelt natuurlijk een grote rol in deze sport. Het is best moeilijk om dat te accepteren als je weet dat Karthikeyan daarom een stoeltje krijgt en jij niet. Verder is het voor het publiek erg moeilijk om dat te begrijpen. Iedereen heeft geld nodig, van Schumacher tot Doornbos. Het grote probleem is dat er eerst geïnvesteerd moet worden. Soms gaat dat goed, kijk maar naar iemand als Willi Weber. Natuurlijk moet je goed gas kunnen geven, maar er zijn zoveel andere factoren die eveneens een belangrijke rol spelen. Je weet nooit wie er op zo’n dag als vandaag allemaal weer warm te maken zijn voor de Formule 1."

Vorig jaar reed je in de Formule 3000, door de vele zogenoemde insiders werd de klasse minder hoog aangeschreven ten opzichte van de jaren negentig. Als we echter de eindstand van het kampioenschap erbij pakken en wij kijken naar de topvijf (Vitantonio Liuzzi, Enrico Toccacelo, Robert Doornbos, Tomas Enge, Patrick Friesacher) dan hebben er daarvan vier de stap naar de Formule 1 gemaakt in 2005. Was het niveau dan wel echt minder dan in de voorgaande jaren?

,,Ik moet zeggen, het is jammer dat de Formule 3000 niet meer bestaat. De nieuwe GP2-serie komt in de buurt, maar ik vond het een hele goede klasse. Vooral omdat de Formule 3 oneerlijk is, je bent daarin teveel afhankelijk van je motor. We hadden toentertijd niet het budget om bij een topteam in te stappen en daarom waren we aangewezen op de mindere Honda-motor.Desondanks was ik overtuigd van mijn kwaliteiten. En dat bleek ook wel, want toen ik over kon stappen naar Opel-aandrijving begon het meteen te lopen. Ik scoorde vrijwel onmiddellijk goede resultaten in Macau en Korea. Een ander goed punt van de F3000 is de openheid van zaken. De teams mogen elkaars data inkijken, dus als je van het één of ander niet begrijpt hoe het zit kan je altijd kijken hoe de anderen het aanpakken."

En dan had je in Arden natuurlijk een zeer goed team om je heen.

,,Verder had ik inderdaad het geluk dat ik een stoeltje bij Arden in de wacht had weten te slepen. De organisatie was daar erg goed, het team opereerde bijkans als een Formule 1-team. Christian Horner is gewoon een hele goede en hij stippelde de juiste lijnen uit. Het was geen makkelijke serie, je maakte maar weinig kilometers en moest er meteen staan. Toch zat er een stijgende lijn in mijn prestaties, met als hoogtepunt de overwinning op Spa. En de race daarna in Monza ging het ook goed. Ik had nog nooit op dat circuit gereden, maar stond zaterdagmiddag wel op het podium. Voor mij was het een gouden klasse. Tegen een tweede jaar had ik niet meteen ’nee’ gezegd, maar er kleefde ook een groot risico aan de GP2. Voor je het weet worden de Renault Driver Development Program-coureurs voorgetrokken, dat zijn allemaal zaken die spelen.. Daarom ben ik ook nog steeds blij dat ik nu in de F1 zit. Het was echt een droom en af en toe moet ik mezelf echt knijpen om te realiseren dat ik wakker ben en het allemaal beleef."

Terugkomend op het niveau van de serie, dat was dus dik in orde?

,,Het seizoen was voor de Formule 3000 als klasse misschien juist wel heel succesvol, het is in de historie van de serie niet vaak voorgekomen dat er maar liefst vier coureurs het jaar daarna de overstap konden maken naar de Formule 1. En Tomas Enge was niet aan zijn eerste jaar in de serie bezig en die had toch al wat meer ervaring dan enkele andere coureurs. Dat hij dan het onderspit delft zegt wel iets."

Zoals je zelf zegt was een tweede F3000-seizoen, in de vorm van GP2, een risico. Daarna liep je in de winterperiode een racestoel mis, terwijl dat toch datgene was waar je volledig voor ging. Maakte de komst van de GP2 het makkelijker om de vrijdagstoel bij Jordan te accepteren?

,,Eigenlijk wel, omdat een seizoen in de GP2-klasse toch een risico met zich mee zou brengen. En buiten dat, in 2004 ging het gewoon goed toen ik de laatste drie weekends mocht rijden. En de vrijdag in Brazilië was enorm belangrijk, zeker omdat het pas de derde keer was dat ik in die auto zat. Eddie Jordan was daar ook erg blij mee. En het had ook een positieve uitwerking, het genereerde zeer positieve publiciteit, Eddie nam me mee naar de juiste feestjes en stelde me daar aan de juiste mensen voor. Zo blijft je naam rollen en kan je blijven hopen op het rijden van races."

,,Christian Horner, mijn teambaas bij Arden, vond overigens wel dat ik een groot risico nam door voor die vrijdagstoel te gaan. Ik had nul ervaring in een F1-bolide. Maar meteen na het optreden in China kwam hij daar al op terug, hij zei dat ik het perfect had gedaan. Je weet nooit hoe het balletje rolt, het zou mooi zijn als ik ooit nog eens onder zijn hoede terug kan keren. Christian is gewoon een hele goede teambaas, het is niet voor niets dat Arden zo dominant was in de Formule 3000 en dat Kovalainen nu aan de leiding staat van het GP2-kampioenschap. Om nog maar te zwijgen over de prestaties die Red Bull Racing nu neerzet."

Na de aankomende race op Monza, staat de Grand Prix van België op het programma. Voor jou wordt dat natuurlijk helemaal een apart weekend, want op Spa-Francorchamps is het goed beschouwd allemaal begonnen. Naar aanleiding van een bezoek aan die race en een gesprek met Jacques Villeneuve ben je zelf gaan racen, je hebt er je debuut gemaakt en een zeer belangrijke overwinning in de Formule 3000 gescoord. Enig idee wat er door je heengaat als je voor het eerst uit de pit rijdt en uitaccelereert richting Eau Rouge?

,,Er zullen best wat emoties los komen en ik heb enorm veel zin om er naartoe te gaan. Niet alleen omdat het circuit in mijn loopbaan een belangrijke rol heeft gespeeld, maar ook omdat het door de Nederlandse coureurs toch wel als een soort van thuiscircuit wordt beschouwd. Ik ben benieuwd of er dit jaar weer een uittocht van Nederlandse Formule 1-fans naar Spa zal zijn. Dit is natuurlijk dicht bij huis. Ik heb altijd goed gepresteerd op Spa, in welke klasse dan ook. Ik heb hier op pole-position gestaan, podiumplekken gescoord en een hele mooi zege in de F3000 behaald. Ik heb enorm veel zin in dat weekend en kijk er onwijs naar uit.’’

Tot slot, voordat de autosport in zicht kwam was je druk bezig om je als tennisser op te werken naar de top. Dat zit er nu natuurlijk niet meer in, maar tennis je überhaupt nog wel eens?

,,Nee, helemaal niet. Alleen heel soms met mijn trainer nog wel is om de normale trainingen wat af te wisselen. Ik focus me volledig op de F1, geef er alles voor op en ben er dag en nacht mee bezig. Alleen op die manier kan je hogerop komen."

KVN