Na afloop van het seizoen neemt de Formule 1-webredactie alle teams en hun prestaties nog één keer onder de loep. Wie deed het beter dan verwacht en wie viel er tegen? Vandaag komt Toro Rosso aan bod, de nummer zeven bij de constructeurs.

Sainz scoorde voor zijn vertrek de overgrote meerderheid van Toro Rosso’s punten.

De vijfde plaats in het WK is al drie jaar waar Toro Rosso op mikt. Voor het derde jaar op rij blijft die klassering buiten bereik. Tijdens de zomerstop lijkt het nog een realistisch doel, maar als aan het eind van het jaar de muziek stopt van de stoelendans die zich in de tweede seizoenshelft bij Toro Rosso afspeelt, staat het zevende. De stoelendans is niet zonder gevolgen: niet alleen is het rijdersduo eind 2017 anders dan aan het begin, Toro Rosso wisselt voor 2018 ook van motorleverancier. Het kan niet los worden gezien van de terugval.

Dat het vertrek van Carlos Sainz na de Grote Prijs van Japan een aderlating is, bewijzen de cijfers. De Spanjaard scoort 48 van Toro Rosso’s 53 punten. Hij vertrekt uitgerekend naar Renault, dat tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi de zesde plek bij de constructeurs afpakt, met vier punten verschil. Het aantal dat Sainz in Franse dienst pakt? Zes. Het aantal dat Toro Rosso in diezelfde periode haalt? Eén.

Kvyat degradeerde in 2016 van Red Bull naar Toro Rosso en werd in 2017 aan de kant gezet, teruggeroepen en vervolgens gedumpt.

Coureurscarousel
Toch is niet alleen Sainz’ vertrek een strop. Daniil Kvyat scoort tot en met Singapore maar vier punten. Te weinig, oordeelt Red Bull-kopstuk Helmut Marko. Doei Daniil, welkom Pierre Gasly. Als Sainz weg is én Gasly niet in Amerika kan rijden door verplichtingen in Japan, herinnert Marko zich dat er een lijntje is uitgegooid door WEC-coureur Brendon Hartley. Marko hapt. Hartley, zeven jaar eerder uit Red Bulls juniorprogramma gezet, mag instappen. Naast Kvyat, die voor één race wordt teruggeroepen. Daarna is de Rus ondanks een tiende plek en punt in Austin uitgerangeerd bij Red Bull.

Gasly en Hartley maken het seizoen af, maar scoren niet. Het valt ze niet aan te rekenen, ook omdat Toro Rosso’s STR12 misschien wel de mooiste auto op de grid is, maar zeker niet de snelste of meest constante. Goede dagen worden gevolgd door off weekends. De beste resultaten komen dankzij een strategische gok in China, waar Sainz zevende wordt, en een regenachtig Singapore, waar Sainz zijn talent onderstreept met een geweldige vierde plek. Zesde en zevende plaatsen in Monaco en Hongarije zijn ook uitschieters. Niet toevallig op circuits waar motorvermogen minder zwaar weegt, want de Renault-motor blijft te zwak en vooral later in het jaar te onbetrouwbaar.

Toro Rosso had in de laatste raceweekends veel last van motorproblemen.

Motorperikelen
Voor Hartley is het in al zijn vier raceweekends raak qua gridstraffen, voor Gasly is het twee uit vijf. Het helpt uiteraard niet. Boos spreekt Toro Rosso zich uit tegen ‘WK-rivaal’ Renault, iets dat wellicht meespeelt, suggereert het team waarvoor verder niets op het spel staat. Voor 2018 heeft Toro Rosso immers een motordeal met Honda. Renault is woedend. De zaak wordt gesust, maar dat voorkomt niet dat Brazilië en Abu Dhabi rampweekends zijn. Het enige positieve is dat daarna een punt achter de relatie met Renault gezet kan worden. Of het in 2018 beter gaat met Honda? Dat lijkt het grootste vraagteken, nadat Toro Rosso Gasly en Hartley goed genoeg heeft bevonden. Bij Toro Rosso is straks in 2018 zodoende veel anders dan begin 2017. Maar of het dan voor de verandering eindelijk die felbegeerde vijfde plaats kan pakken?

Eindoordeel Toro Rosso: 6,5.