Ferrari heeft de test in Jerez afgesloten zoals het deze begonnen was: als snelste. Mercedes legde ondertussen wederom het grootste aantal ronden af, terwijl Max Verstappen netjes vierde was.

De laatste dag in Jerez was in zekere zin een herhaling van zetten, met Ferrari dat voor de derde keer in vier dagen bovenaan eindigde, Mercedes dat – ondanks dat Lewis Hamilton met een spin kortstondig voor een rode vlag zorgde – onverwoestbaar leek, en een nog niet op stoom gekomen McLaren en Red Bull.

Bij de twee laatstgenoemde formaties blijven het de motoren die voor problemen zorgen, al is er wel sprake van beterschap: Jenson Button wist tot 35 rondjes te komen voor McLaren – Honda, wat drie meer is dan de 32 die zijn teamgenoot Fernando Alonso op dinsdag wist af te leggen. Voor de vierde keer in vier dagen kon McLaren echter voortijdig inpakken, hetgeen dit keer kwam door een probleem met de brandstofpomp.

Bij Red Bull ging het ondertussen ook iets beter. Vanwege een probleem met de Renault-krachtbron die achterin de RB11 ligt, kan het team echter geen al te lange runs doen. In de ochtenduren leek het zelfs na acht rondjes al een moeilijk verhaal te worden voor coureur Daniil Kvyat, die stilviel vanwege een ERS-probleem. Maar zijn monteurs wisten het euvel gelukkig spoedig te verhelpen, waarna hij in kortere stints toch nog 63 rondjes reed.

Verstappen
Voor Red Bull is dat ook gelijk het hoogste aantal van de week. Het kleine broertje, Toro Rosso, deed het wat dat betreft beter. De Nederlander Max Verstappen kwam vandaag tot 97 ronden op Jerez, waarbij hij – na korstondig de snelste tijd in handen te hebben gehad en regelmatig op de tweede positie te hebben gestaan – de dag afsloot op de vierde stek, op 1,7 seconde van Räikkönen.

Verstappen was verder veelvuldig aan het eind van de pitsstraat te vinden. Niet omdat hij problemen had, maar om starts te oefenen, hetgeen met oog op komend seizoen natuurlijk een erg belangrijke discipline is om in de vingers te hebben, al zat dat bij vader Verstappen altijd wel goed…

Rangorde
De eerste drie plekken boven Verstappen worden dus ingenomen door Räikkönen – die ogenschijnlijk geen problemen kende en ook flink wat kilometers heeft afgelegd, met een totaal van 106 ronden – en Hamilton, maar daar tussenin staat nog Marcus Ericsson. De Zweed die voor het gedurende de hele test al degelijk voor de dag komende Sauber rijdt, ging vlak voor het eind nog net een tiende sneller dan Hamilton.

Hamilton ging de baan ondertussen overigens wel vaker rond dan wie dan ook, namelijk 116 keer. Daarmee komt het totaal van zijn Mercedes-team op 515 rondjes over vier dagen. Mercedes is daarmee niet alleen de meest productieve renstal van vandaag, maar ook van de hele test.

Verder was Felipe Massa vijfde voor een vooralsnog anoniem maar zich op de betrouwbaarheid richtend Williams. Romain Grosjean kwam bij zijn kennismaking met de Lotus E23 tot 53 rondjes voor het team dat later aansloot, maar vandaag wat vroeger klaar was vanwege een motorprobleem. Ondanks dat hebben Lotus en Grosjean al aangegeven tevreden te zijn met hoe het ging.

De laatste posities zijn er voor Kvyat in de Red Bull en de eerder genoemde Jenson Button, die nog altijd geen representatieve tijd heeft neergezet voor McLaren – Honda. Buttons achterstand van ruim zes tellen is de kleinste waar McLaren tot op heden tegenaan heeft gekeken.

Positie Coureur Team Rondetijd Aantal ronden
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.841 106
2 Marcus Ericsson Sauber 1:22.019 112
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:22.172 116
4 Max Verstappen Toro Rosso 1:22.553 97
5 Felipe Massa Williams 1:23.116 73
6 Romain Grosjean Lotus 1:23.802 53
7 Daniil Kvyat Red Bull 1:23.975 63
8 Jenson Button McLaren 1:27.660 35