Klien: ‘Zonder sponsorgeld tel je niet meer mee’
Christian Klien hoopt ook volgend jaar weer op de grid te staan, al erkent hij dat het tegenwoordig lastig is een stoeltje te bemachtigen als je geen sponsoren hebt.
Klien stond aan het begin van het afgelopen seizoen met lege handen. De Oostenrijker had sinds zijn ontslag bij Red Bull in 2006 al geen race meer gereden, maar ook aan zijn werk als testcoureur bij BMW was door het terugtrekken van de Duitse autofabrikant een einde gekomen.
Vlak voor de Grote Prijs van Spanje wist Klien zich echter als test- en reserverijder aan nieuwkomer HRT te verbinden, en uiteindelijk mocht hij tot zijn eigen verrassing en genoegen zelfs nog drie races rijden voor de Spaanse formatie: "Daar heb ik veel genoegdoening uit gehaald, want de meeste coureurs komen nooit meer terug in de Formule 1 als ze eenmaal buiten de boot gevallen zijn", zegt hij tegen Motorsport-Total.
Voor 2011 heeft Klien echter nog geen onderdak gevonden, al is hij daar achter de schermen wel druk mee bezig. "Ik zie wel enkele mogelijkheden, maar HRT is natuurlijk de meest voor de hand liggende optie."
Klien moet echter erkennen dat het tegenwoordig lastig is om een stoeltje te bemachtigen als je geen grote zak met geld tot je beschikking hebt. "Kijk maar naar Nico Hülkenberg", oppert hij. "Nico heeft een geweldig debuutjaar achter de rug waarin hij zelfs een pole heeft weten te bemachtigen, maar hij staat er nu ook naast."
"Ook teams als Sauber en Williams hebben tegenwoordig rijders nodig die geld meebrengen", legt Klien de vinger op de zere plek. "Het is zowel voor de teams als de coureurs moeilijk om sponsoren te vinden. Ik ben geen pay driver, maar als je tegenwoordig geen financiële partners achter je weet te scharen, tel je eigenlijk niet mee."
"Doordat de Formule 1 zo'n internationale sport is geworden, is het voor coureurs uit Europa veel moeilijker om aan bod te komen. Er zijn nu namelijk veel meer rijders uit Azië, India of Rusland, maar er zijn geen extra stoeltjes bijgekomen."
"De strijd om een cockpit is dus veel feller, en jongens die een groot telecombedrijf of een rijke oliemaatschappij achter zich hebben staan, hebben natuurlijk een streepje voor. De economische kant van het verhaal is de laatste twee jaar veel belangrijker geworden in de autosport. Zelfs iemand als Kimi Räikkönen heeft sponsoren nodig om zich van een plaatsje in het WRC te verzekeren."
"Als een pay driver echter weinig punten haalt en een aantal auto's afschrijft, ziet de financiële balans er desalniettemin snel anders uit, want het constructeurskampioenschap is ontzettend belangrijk voor het geld dat een team binnenkrijgt", waarschuwt Klien. "De teams staan financieel gezien dus zwaar onder druk. Het enige wat eigenlijk echt uitkomst kan bieden is de veelbesproken kostenreductie."