Kamui Kobayashi betwijfelt of de door de FIA geïntroduceerde hulpmiddelen voor meer inhaalacties op het circuit gaan zorgen.

Er wordt vaak gezegd dat inhalen tegenwoordig onmogelijk is in de Formule 1, maar Kobayashi bewees afgelopen jaar herhaaldelijk het tegendeel. De Japanse Sauber-coureur heeft de kunst van het inhalen namelijk onder de knie en verschalkte menig tegenstander door op het juiste moment op verse banden rond te rijden en het snelheidsverschil uit te buiten, of door simpelweg een gedurfde manoeuvre uit zijn mouw te schudden.

Als verondersteld inhaalexpert heeft Kobayashi zijn mening dan ook klaar over KERS en de verstelbare achtervleugel, de 'kunstgrepen' die voor meer passeeracties moeten zorgen: "Zoals het er nu naar uitziet, kan de verstelbare achtervleugel wellicht een steentje bijdragen", denkt Kobayashi, die echter wel een voorbehoud  maakt: "Ik weet niet of het in de praktijk ook werkt, aangezien je de vleugel alleen maar kan gebruiken als het gat naar je voorganger minder dan een seconde is."

Over KERS is de strijdlustige coureur ook niet onverdeeld enthousiast: "Bijna iedereen gebruikt dat systeem, dus ik verwacht niet dat het voor veel extra inhaalacties zal zorgen", luidt zijn oordeel. Ondanks zijn twijfels, sluit Kobayashi desalniettemin niet uit dat inhalen wel eenvoudiger kan worden als beide hulpmiddelen – tegen zijn verwachtingen in – toch een schot in de roos blijken te zijn.

Mocht het daar van komen, dan is het nog maar de vraag of Kobayashi's gave om zijn tegenstanders voorbij te steken een meerwaarde blijft. "Als inhalen inderdaad makkelijker wordt, dan is dat misschien niet het geval, maar aangezien deze wijzigingen gewoon bij het nieuwe reglement horen, is het niet iets waar ik me druk over maak", aldus Kobayashi.