De HRT F111 heeft lang op zich laten wachten, maar volgens teambaas Colin Kolles wordt het geduld meer dan beloond. “Hier kunnen we mee vooruit.”

Nadat de samenwerking met Dallara in de loop van 2010 was beëindigd, moest HRT op zoek naar alternatieven om een nieuwe auto te krijgen. Een samenwerking met Toyota leek de ideale optie, maar de twee partijen kwamen niet tot overeenstemming.

“Het is een lastige winter geweest”, geeft Kolles grif toe. “Maar we zijn er toch in geslaagd in korte tijd een nieuwe auto te bouwen. En de F111 is echt veel beter dan de auto van vorig jaar. Zowel aerodynamisch als mechanisch hebben we een beter pakket. Ik hoop dat we hiermee een stap vooruit kunnen zetten.”

Geoff Willis, die vorig jaar al als adviseur betrokken was bij HRT, is aangesteld als technisch directeur. Paul White is de nieuwe designchef. Het chassis is gefabriceerd bij CarboTech in Oostenrijk.

“Het was een enorme uitdaging om het ontwikkelingsprogramma voor de F111 op te zetten”, verklaart Willis. “Er werd op verschillende locaties gewerkt, we moesten de transmissie van Williams zien in te passen en een nieuw aeropakket ontwerpen. Gezien de beschikbare tijd ben ik uitermate onder de indruk van de uitkomst.”

Hoewel het team beseft dat de auto nog voor verbetering vatbaar is en het een bijrol zal spelen in het kampioenschap, wil het in tegenstelling tot vorig jaar meer dan alleen aan de start verschijnen. Al gaat het niet alleen om de prestaties. “We willen dicht bij de mensen staan, toegankelijk en sociaal actief zijn”, luidt de filosofie van het team.