HRT-teambaas Colin Kolles denkt dat zijn team er op veel vlakken beter voor staat dan tijdens het debuutseizoen 2010: “Ik vertrouw op de mensen die voor ons werken.”

Kolles is zich ervan bewust dat de Formule 1-wereld nogal sceptisch tegen HRT aankijkt, maar laat in interview met Autosport duidelijk weten dat hij en zijn team hun eigen plan trekken en het in zijn optiek helemaal zo slecht nog niet doen: "Het is natuurlijk niet makkelijk voor ons, maar we moeten gewoon realistisch zijn en hard werken", stelt hij allereerst.

Hoewel HRT als enige team de nieuwe bolide voor 2011 nog niet gepresenteerd heeft, bezweert Kolles dat deze op tijd af zal zijn voor het seizoen straks in Australië van start gaat. "Het was ons plan om de auto op tijd voor de test in Bahrein klaar te hebben, terwijl we hem nu op tijd voor Barcelona klaar zullen hebben", voorspelt hij.

"We hebben geen optimale winter gehad en door de afgelasting van Bahrein is er nu natuurlijk wat minder tijdsdruk, maar we zijn zeker niet het enige team dat profiteert van het wegvallen van die Grand Prix", meent Kolles.

"Een nieuwe auto alleen is echter niet genoeg", weet Kolles. "Onze nieuwe bolide is echt een moderne Formule 1-auto, maar je moet hem natuurlijk ook blijven verbeteren."

Juist op dat laatste vlak viel HRT vorig jaar uit de toon, omdat men eigenlijk het hele seizoen met grotendeels dezelfde – door Dallara geconstrueerde – bolide rondreed. "We hebben nu echter een goed CFD-programma voorbereid", verkondigt de teambaas, die daarmee aangeeft dat HRT net als Virgin vooral van computersimulaties gebruik zal maken om de HRT F111 te doorontwikkelen.

De eerste update die daaruit voort moet komen zit bovendien al in de pijplijn. "In Monaco zal de F111B zijn debuut maken, deze upgrade behelst een aanzienlijke aerodynamische update."

Wat uiteraard ook niet onbelangrijk is, is dat HRT behalve Narain Karthikeyan ook nog een tweede coureur weet te vinden om het nog vacante HRT-stoeltje te vullen. Hoewel de knoop nog niet is doorgehakt, bevestigt Kolles dat er gesprekken gaande zijn met Vitantonio Liuzzi. "Ik heb altijd gezegd dat we een ervaren coureur zoeken die goed bij ons team past, en Vitantonio is een sterke coureur en ook een goede testrijder, dus hij is een optie."

Kolles benadrukt tenslotte nog maar eens dat de financiële worstelingen van HRT schromelijk overdreven zijn, omdat het hem stoort dat er telkens geruchten over de geldzorgen van het team komen bovendrijven. "Iedereen roept al sinds ons debuut dat het team elk moment kan omvallen, maar we hebben het tot op heden altijd volgehouden."

"Natuurlijk hebben we – net als iedereen – sponsoren, partners en investeerders nodig, maar ik denk echt dat we er qua budget en schulden redelijk goed voor staan als je ons met de andere teams vergelijkt. Ik weet zelfs vrij zeker dat er teams zijn die er slechter voor staan."

Al met al heeft Kolles dus wel vertrouwen in de toekomst van HRT en durft hij zelfs te voorspellen dat het team een stap vooruit kan zetten: "Als alles loopt zoals we willen, dan kunnen we Virgin en Lotus verslaan", stelt hij. "Ik vertrouw op de mensen die voor ons werken en ik geloof ook dat ze zeer goed zijn in wat ze doen, dus ik ben nergens bang voor."