Motorleverancier Honda zegt dat de kosten omlaag moeten als ze langer in de Formule 1 willen blijven. De kosten vormen de grootste zorg voor de Japanners, die nog niet hebben besloten of ze ook na 2020 in de Formule 1 zullen blijven. 

Honda levert momenteel motoren aan voor Red Bull en Toro Rosso. De Japanse motorfabrikant keerde in 2015 terug in de Formule 1 als leverancier bij McLaren, maar die samenwerking kwam nooit tot een succes en liep zelfs uit op een ramp. Dit seizoen boekte Honda dankzij Max Verstappen al drie zeges. De technisch directeur van Honda, Toyoharu Tanabe, hoopt dat de zege van Verstappen in Brazilië ‘een positieve impact heeft’ op de Formule 1-toekomst van de motorleverancier, maar deze toekomst zal vooral afhangen van de kosten.

Lees ook: Honda-topman Tanabe: ‘Hoop dat zege positieve impact heeft op onze F1-toekomst’

”We zijn begonnen met berekenen hoeveel het ons zou kosten met de nieuwe regels”, zegt Honda F1-directeur Masashi Yamamoto tegen Motorsport.com. ”We hebben gemerkt dat het momenteel voor alle autofabrikanten erg moeilijk is vanwege de elektrificatie. We bestuderen de ontwikkelingskosten en zullen dit intern bespreken”, aldus Yamamoto.

”De kosten vormen het grootste probleem. Winnen is onze eerste prioriteit. Wanneer we besluiten om mee te doen proberen we te winnen. Het is positief om goede resultaten te boeken, maar het is nog belangrijker om de kosten in evenwicht te houden. We hebben heel veel budget ingezet om de ontwikkeling te versnellen om de topteams in te halen. Nu zijn we aan het kijken en plannen hoe we de huidige situatie kunnen handhaven terwijl we de kosten verlagen”, aldus Yamamoto.

Foto: Motorsport Images