Kovalainen ‘vlamt’ in Singapore
Drie ronden voor het einde van de race moest Heikki Kovalainen zijn brandende Lotus aan de kant zetten, om vervolgens zelf met een brandblusser aan de slag te gaan.
Vlak voor het vallen van de vlag vatte de Lotus van Kovalainen vlam. Terwijl het vuur achter hem steeds groter werd, naderde de ogenschijnlijk doodkalme Fin de pitstraat, maar kachelde hij deze toch maar voorbij om zijn bolide niet veel later op het rechte stuk te parkeren: "Ik wilde niet met een brandende bolide de pits in rijden, want dat is niet veilig en dan hadden er veel mensen gewond kunnen raken", verklaart Kovalainen zijn beslissing.
"Ik besloot daarom om mijn auto maar op het rechte stuk neer te zetten", vervolgt Kovalainen, die na het parkeren van zijn bolide zelf voor brandweerman speelde: "Ik kreeg een brandblusser van een paar jongens van het team van Williams, dus toen besloot ik het vuur zelf maar te doven."
"Het belangrijkste is natuurlijk dat er niemand gewond is geraakt, maar dit was uiteraard niet hoe ik verwacht had mijn race te eindigen", spreekt de Lotus-rijder, die denkt dat de brand ontstond na een duel met Sébastien Buemi. "Ik stond schuin op de baan nadat ik in contact met hem kwam. Vervolgens spinde ik de auto in de rondte om hem weer richt te zetten. Toen ik dat deed, heb ik waarschijnlijk iets kapot gemaakt nabij de brandstoftank waardoor er niet veel later een brand ontstond. "
Technisch directeur Mike Gascoyne laat in zijn terugblik op de race weten dat hij onder de indruk is van het daadkrachtige optreden van zijn coureur. "Heikki heeft er goed aan gedaan de brand zelf te blussen", zegt hij. "Ik ben hem erg dankbaar dat hij dapper genoeg was om dat te doen en ik ben uiteraard ook blij dat hij niet gewond is. Hij reed namelijk een fantastische race en het is jammer dat deze op zo'n dramatische en spectaculaire manier ten einde kwam."
In de andere Lotus kende Jarno Trulli overigens een aanzienlijk minder opvallende wedstrijd dan zijn teammaat. De ervaren Italiaan was aan een gedegen race bezig, maar moest na 26 ronden opgeven. "Ik had, net zoals wel vaker dit jaar, last van een hydraulisch probleem", zegt hij. "Als ik eerlijk ben, was dit een heel zwaar weekend. De volgende race is echter op Suzuka en daar zie ik echt naar uit, dus ik hoop dan wat meer geluk te hebben."