De kwalificatie begint om 14.00u lokale en Nederlandse tijd met een grote verrassing. Het zijn weliswaar de bekende mindere goden van Sauber die als altijd het veld moeten ruimen na het eerste kwalificatiedeel, maar ook beide Williams-coureurs redden het niet. Massa en Stroll weten enkel de Saubers achter zich te houden. Laatste officiële afvaller heet ook weinig verrassend Jolyon Palmer. De zesde ‘afvaller’ heet Kevin Magnussen. De Deen plaatst zich wel voor Q2, maar rijdt zijn achterwielophanging kapot over de kerbstones, wat einde oefening betekent voor hem. Teamgenoot Romain Grosjean doet het, volgens berichten geholpen door de allernieuwste Ferrari-motor achterin de Haas-bolide, goed met de achtste tijd, ondanks een uitstapje aan het begin van de sessie. Aan de absolute kop zijn het ook in Q1 Mercedes en Ferrari die de dienst uitmaken, al weet Carlos Sainz zich er op de vierde plaats opvallend genoeg tussen te rijden. De Red Bulls volgen op de plaatsen zes en zeven. Q2
In Q2 onderstreept Lewis Hamilton al direct aan het begin van het tweede kwalificatiedeel zijn ambities door op de superzachte band als eerste onder de 1:05.00 te duiken. Ja, Sebastian Vettel doet dat seconden later ook, maar die heeft daar toch echt de zachtste compound, de ultrasofts, voor nodig. De ultrasofts liggen ook onder de Mercedes van Bottas, die daarmee nog wat rapper gaat dan zowel Hamilton als Vettel. De afvallers van Q2 heten Kvyat, Vandoorne, Hülkenberg en Fernando Alonso. De Spanjaard moest eerder dit weekend zijn geüpdatete Honda-krachtbron vanwege problemen laten vervangen door een ouder model, een noodgedwongen kunstgreep die zomaar eens het verschil gemaakt heeft tussen wel of geen plekje bij de beste tien. De keuze voor de superzachte Pirelli’s zorgt ervoor dat Lewis Hamilton, in tegenstelling tot de mannen die om hem heen staan, morgen ook start op de superzachte band, een strategische keuze die hem moet helpen zich een weg naar voren te banen vanaf de achtste startplaats.