Sebastian Vettel start de Grand Prix van China zondag vanaf pole position. Zijn teamgenoot Kimi Räikkönen leek lang de snelste coureur, maar Vettel dook op het allerlaatste moment nipt onder de tijd van de Fin.

In zijn laatste run in Q3 reed Räikkönen een 1:31,182, waarmee hij de tijd die hij al had staan in elke sector verbeterde. Het zag er niet naar uit dat Vettel die tijd zou overtreffen, tot hij in het laatste deel van de ronde alsnog met 87 duizendsten van een seconde onder de tijd van zijn Ferrari-teamgenoot dook. Het is na Bahrein de tweede pole voor Vettel op rij.

Mercedes kon – party mode of niet – nauwelijks in de buurt komen van Ferrari. Valtteri Bottas werd derde, ruim een halve seconde achter Vettel. Lewis Hamilton was nog iets langzamer en eindigde als vierde. Hij maakte zijn laatste vliegende ronde niet af, nadat hij had gemerkt dat een verbetering er niet in zat.

Achter de wereldkampioen start zondag Max Verstappen. Hij moest zeven tienden toegeven op Vettel – en daarmee dus ongeveer vijftien honderdsten op Hamilton. Verstappen versloeg stalgenoot Daniel Ricciardo, die bijna negen tienden langzamer was dan de poletijd.

Ferrari en Mercedes op alternatieve strategie
Red Bull gaat tijdens de race hoe dan ook een andere strategie gebruiken dan Ferrari en Mercedes. Die twee teams reden in Q2 hun snelste rondetijden op softs. Daarom moeten ze de wedstrijd op dat bandentype beginnen. Red Bull gebruikte in Q2 gewoon de ultrasofts, de snelste bandensoort.

Renault had op het Shanghai International Circuit twee auto’s in Q3. Nico Hülkenberg werd zevende, Carlos Sainz negende. Sergio Pérez en Romain Grosjean kwalificeerden zich ook in de top tien.

Tegenvallers waren McLaren en Toro Rosso. De rijders van het eerste team waren net als vorige week dertiende (Alonso) en veertiende (Vandoorne). Pierre Gasly kon in zijn STR13 de stunt van Bahrein, waar hij als vijfde startte, niet herhalen. Hij vloog er in Q1 uit, terwijl Brendon Hartley in de andere Toro Rosso vijftiende werd.

Achteraan de grid staan morgen opnieuw de auto’s van Williams en Sauber. Sergej Sirotkin (zestiende) en Lance Stroll (achttiende) wisten hun Sauber-collega’s ditmaal voor te blijven. Charles Leclerc kwalificeerde zich als negentiende en spinde opnieuw in een snelle ronde. Marcus Ericsson werd twintigste en laatste.