Jan Lammers vraagt zich ‘wel eens af’ wanneer Max Verstappen serieus de kans krijgt om kampioen te worden. Dat heeft volgens Lammers niks te maken met Verstappens kwaliteiten als coureur, maar met hoe de situatie op de rijdersmarkt kan veranderen, net als de onderlinge verhoudingen tussen de teams.

Voormalig Formule 1-coureur Lammers, die tegenwoordig onder meer als analist werkt voor de NOS en een grootheid is in de endurance-racerij, sprak maandag voor de rubriek ‘Even bellen met…’ op FORMULE1.nl over de situatie op de rijdersmarkt wat Ferrari, Kimi Räikkönen en Charles Leclerc betreft.

Het ging daarbij ook over de toekomstkansen van Leclerc, en zo kwam ook Max Verstappen nog ter sprake, en hoe het eventueel voor de Nederlander had kunnen lopen als hij niet in het Red Bull-programma was opgenomen, maar bijvoorbeeld dat van Ferrari (zoals Leclerc) of Mercedes. “Ik vraag me dat wel eens af, met Max”, zegt Lammers. “Als hij zijn debuut had gemaakt met Mercedes en daar z’n eerste jaren had gereden, was hij nu al twee of drie keer wereldkampioen geweest, dat weet ik zeker.”

Red Bull rijdt de laatste jaren vooral achter Mercedes en Ferrari aan.

“Nu vraag ik me toch af hoe, waar en wanneer die kans komt om kampioen te worden”, vervolgt Lammers. “Max kan wel naar Mercedes of Ferrari gaan straks, maar zo’n team als Mercedes domineert natuurlijk ook geen tien jaar lang, om maar wat te noemen, dat komt nooit voor. En als je straks naar Mercedes of Ferrari gaat, weet je ook niet of die teams dan nog top zijn of er dan – door een regelwijziging of wat dan ook – een ander team is dat alles dan ineens goed voor elkaar heeft en echt top is.”

Lammers doelt daarbij ook op hoe topteams de plank soms misslaan, zoals bijvoorbeeld McLaren en Ferrari in 2009 deden, toen na een grootscheepse reglementswijziging de teams van Brawn, Red Bull en in mindere mate Toyota begin dat jaar het sterkst waren. In 2021 volgt er wederom een grote regelrevolutie in de Formule 1.

“Max is denk ik in potentie nog altijd degene die van alle coureurs zowel op als naast de baan het best is. Alles klopt aan hem”, meent Lammers. Maar: “Er zijn genoeg voorbeelden van grote namen die een geweldige indruk hebben gemaakt en ontzettend goed waren, maar geen kampioen zijn geworden. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan iemand als Stirling Moss. Of Gilles Villeneuve, al speelde bij die beste man natuurlijk ook wel een andere reden mee…”

‘De beste coureur behaalt uiteindelijk niet altijd de beste resultaten’, weet Lammers.

“Iemand als Ayrton Senna is gelukkig wel meerdere keren kampioen geworden”, haalt Lammers aan, al zit ook in dat verhaal volgens hem een les: “De Nederlander Peter de Bruijn versloeg Senna in de karts. De Bruijn werd kampioen, Senna tweede, maar Senna was degene die later een grootheid werd. Mensen in het wereldje weten precies wie Peter de Bruijn is, maar aan buitenstaanders is soms lastig uit te leggen hoe dat verhaal zit – en dat de beste coureur uiteindelijk niet altijd de beste resultaten behaalt.”

Verstappen zelf staat op het moment zesde in het WK en heeft zijn zinnen gezet op de derde plek in het kampioenschap. De nummer één en twee, Ferrari’s Sebastian Vettel en Mercedes’ Lewis Hamilton, zijn volgens de Red Bull-coureur al te ver buiten bereik.