*

Liberty presenteert toekomstplan in hoofdlijnen

Eelco den Boer

Eelco den Boer

6 april 2018 11:52

Liberty presenteert toekomstplan in hoofdlijnen

Liberty heeft vandaag in Bahrein zijn plannen voor de toekomst van de Formule 1 gepresenteerd aan de teams en autosportbond FIA. Chase Carey benadrukt dat de rijke historie van de sport beschermd dient te worden, maar wil de fans meer centraal zetten.

“We willen de geschiedenis van de sport respecteren en uitbouwen door het potentieel van de Formule 1 beter te benutten”, verklaart Carey. “We willen de fans centraal zetten en de sport competitiever en spannender maken.”

Aan ambitie geen gebrek bij Carey. “We willen de Formule 1 het grootste sportmerk ter wereld maken. Oog voor de fans, commercieel succesvol, rendabel voor de teams en met technologische innovatie hoog in het vaandel.”

Zo wil Liberty dat bereiken:

Motoren
Motoren moeten goedkoper, simpeler, luider en krachtiger worden. De noodzaak van gridstraffen moet worden verkleind. Ze moeten wel relevant blijven voor de auto-industrie met hybride techniek. Fabrikanten moeten unieke en originele krachtbronnen produceren. De nieuwe regels moeten het aantrekkelijk maken voor nieuwe inschrijvingen en klantenteams moeten gelijkwaardig materiaal tot hun beschikking krijgen.

Kosten
Hoe het geld besteed wordt, moet belangrijker worden dan hoe veel geld er te besteden is. Hoewel er elementen gestandardiseerd kunnen worden, moet er onderscheid blijven tussen auto’s. Er moet een budgetplafond komen, zonder dat daarbij de positie van de Formule 1 als koningsklasse van de autosport met geavanceerde technologie in het geding komt.

Inkomsten
De inkomsten moeten gelijkwaardiger worden verdeeld, gebaseerd op prestaties met beloning voor successen. Zowel leveranciers van auto’s als motoren moeten steun krijgen.

Reglementen
De auto’s moeten beter geschikt worden voor racesituaties om de kansen op inhaalacties te bevorderen. Ontwerp en techniek blijven belangrijk, maar de kwaliteiten van de coureur moeten doorslaggevend zijn voor de prestaties. Auto’s moeten uniek zijn met verschillende sterke punten (zoals aerodynamica, ophanging en motorvermogen), maar onderdelen die niet relevant zijn voor de fans, moeten gestandardiseerd worden. Voor het toezicht op de reglementen en ontwikkeling van de sport moet er een gestroomlijnde structuur komen tussen de teams, FIA en Formule 1-organisatie.