Renault gaat volgend jaar waarschijnlijk verder als Lotus-Renault. Het huidige Lotus Racing zal dan afstand doen van de beroemde naam.

Er is al enige tijd onmin tussen Lotus Cars en Lotus Racing, dat dit jaar met behulp van Maleisische investeerders zijn rentree maakte in de Formule 1. Volgens de autofabrikant mag Lotus Racing-teambaas, de Maleisische zakenman Tony Fernandes, de naam Lotus niet gebruiken.

Formule1.nl-medewerker Dieter Rencken schrijft in zijn column dat Lotus Cars nu op zoek is naar een andere manier om in de Formule 1 actief te zijn. Volgens de Zuid-Afrikaanse journalist heeft het merk zijn oog laten vallen op Renault, dat nog maar voor 25 procent eigendom is van het Franse automerk en zoekt naar een koper voor zijn aandelen.

Dany Bahar, de CEO van Lotus Cars, wil de aandelen van Renault kopen en het team zodoende omdopen in Lotus-Renault. Fernandes had vergelijkbare plannen, door een motorendeal te sluiten met Renault. Maar volgens Rencken heeft Renault Fernandes overtuigd afstand te doen van de naam Lotus, zodat het zelf in zee kan gaan met het merk. De motorendeal tussen Renault en Fernades' team kan dan wel blijven bestaan.

Fernandes zou van de Maleisische overheid financiële compensatie krijgen om vanaf 2011 verder te gaan als Malaysia Racing, of Air Asia Racing, naar het bedrijf van Fernandes. Die laatste naam dook deze week voor het eerst op in de GP2, maar komt mogelijk dus volgend seizoen ook in de Formule 1 aan de start.

Renault heeft de verkoop van zijn aandelen aan Lotus Cars nog niet bevestigd. Fernades heeft al wel laten weten een eventuele rechtszaak over het gebruik van de naam Lotus niet onnodig te zullen rekken, om zo de merknaam niet te schaden.