Cosworth heeft middels een persbericht bekendgemaakt dat het met Lotus is overeengekomen aan het eind van het jaar de samenwerking te beëindigen.

De aankondiging komt niet als een verrassing. Lotus heeft dit jaar vaak hun onvrede geuit over de krachtbron. Door het beëindigen van het contract kan Lotus een samenwerking aan gaan met Renault, dat in 2011 (en 2012) ook de versnellingsbakken zal leveren.

Cosworth heeft het in het eerste jaar na zijn rentree in de Formule 1 niet eenvoudig. Met Lotus, Virgin en HRT in hun klantenbestand kan de Britse motorenbouwer weinig indruk maken. Alleen Williams laat af en toe zien de de CA2010 toe in staat is.

In Monza kreeg het bedrijf echter steun uit onverwachte hoek. Norbert Haug, sportchef van Mercedes-Benz, hoopt dat Cosworth in de Formule 1 blijft. “Het is goed dat Cosworth terug is, en we moeten zorgen dat ze in de Formule 1 blijven. Daarnaast zou het nog beter zijn als er een tweede onafhankelijke motorenbouwer bijkomt, en dat er nog een extra fabrikant als motorenpartner instapt.”

Ook liet Haug weten dat het motorenreglement wellicht moet worden aangepast aan de langere kalender van 2011. “De huidige limiet van acht motoren per jaar is nu prima, maar volgend seizoen is er een extra race, en misschien moeten we afspreken dat we een extra motor mogen gebruiken.”