Lotus heeft een overeenkomst gesloten met Red Bull Technologie voor de levering van versnellingsbakken en hydraulica vanaf volgend seizoen.

Dit seizoen wordt Lotus geplaagd door technische problemen, die met name te maken hebben met de transmissie en hydrauliek die aan de Cosworth-krachtbron zijn verbonden. Inmiddels heeft het team het contract met de motorleverancier verbroken.

Het is nog niet officieel bekendgemaakt welke motoren vanaf 2011 in de Lotus liggen. De meest voor de hand liggende optie is Renault. Lotus heeft al eerder laten doorschemeren interesse te hebben in de Franse krachtbronnen en de deal met Red Bull onderstreept dit. Red Bull maakt immers ook gebruik van Renault-motoren.

Mike Gascoyne, technisch directeur van Lotus, noemt de overstap naar de transmissie en hydraulica van Red Bull een grote sprong voorwaarts. “Het zijn cruciale onderdelen en met het verdwijnen van de dubbele diffusors komen er nieuwe mogelijkheden met betrekking tot de achterzijde van de auto. Met deze overeenkomst kunnen we daar winst boeken.”

Christian Horner van Red Bull is trots dat zijn team Lotus als klant mag verwelkomen. “Het feit dat ze ons als leverancier hebben gekozen, geeft aan hoeveel we hebben bereikt sinds ons eerste seizoen, niet eens zo lang geleden.”