Lotus voelt de druk van Virgin
Even leek Lotus zich los te hebben geschud van de andere nieuwkomers, maar Virgin heeft zich daar duidelijk nog niet bij gelegd en hervat de strijd.
In Silverstone kwam Virgin al dichterbij Lotus en tijdens de vrije trainingen voor de Grand Prix van Duitsland doet het er nog een schepje bovenop. In beide sessies is Timo Glock sneller dan zijn voormalige teamgenoot Jarno Trulli.
Heikki Kovalainen moet ’s middags bovendien zijn meerdere erkennen in Lucas di Grassi, nadat hij ’s ochtends zijn auto had afgestaan aan Fairuz Fauzy. De Maleisische testrijder hield alleen beide HRT ’s en opmerkelijk genoeg Michael Schumacher achter zich.
“Het was een beetje teleurstellende sessie”, zegt Kovalainen. “Ik kon geen goede balans vinden, dus maar moeten we morgen aan werken. Het belangrijkste is dat we een goede betrouwbaarheid hebben getoond.”
Trulli beaamt dat. “We hebben in beide sessies veel ronden kunnen afleggen”, vertelt de Italiaan. “De auto gedraagt zich goed hier. De baan wordt steeds beter en met een flink aantal kilometers in de benen, denk ik dat we morgen goed kunnen presteren.”
Aan het eind van de tweede training moest Trulli zijn Lotus wel langs de baan parkeren, maar volgens technisch directeur Mike Gascoyne stelde dat weinig voor. “Hij had een klein probleem met zijn brandstofpomp, maar verder kenden we een probleemloze dag.”
Naast de hervonden betrouwbaarheid is Gascoyne ook tevreden met Fauzy. “Hij heeft het uitstekend gestaan in de regenachtige ochtendsessie. Aangezien hij nog niet veel heeft gereden in deze auto mag hij trots zijn op zichzelf.”
Dat is de Maleisiër ook, al denkt hij dat er meer in had gezeten. “Ik had nog wel sneller gekund”, zegt Fauzy. “De omstandigheden waren voor ons allemaal niet eenvoudig, maar ik voelde me per ronde steeds beter op mijn gemak. Ik ben tevreden met mijn inbreng en kan niet wachten tot ik weer mag rijden.”