Het team van Williams moet volgens technisch directeur Paddy Lowe nog even ‘pijn lijden’ tot het een oplossing gevonden heeft voor haar problemen: “Maar voor elk technisch probleem bestaat een oplossing.”

Een kleurplaatje: Williams reed tijdens de test in Hongarije met veel flow-viz op de auto om de aerodynamica te evalueren.

Het probleem met Williams’ FW41-bolide is, in het kort: “De aerodynamica”, vertelt Lowe aan Auto, Motor und Sport. “We hebben, uiteraard, niet genoeg downforce”, legt hij uit. Maar er is meer. “De auto is ook niet stabiel genoeg.”

Volgens Lowe is de FW41 ‘niet op elk circuit vreselijk’ en doet de auto het aardig in langzame bochten die niet te scherp zijn. Het team heeft daarbij in Duitsland, de voorlaatste race voor de zomerstop, updates gebracht die wel wat hebben geholpen. “Maar als je op zoek gaat, vind je altijd meer problemen. We hebben veel op te lossen.”

Een vraag wordt daarbij nu hoeveel aandacht Williams nog aan de 2018-auto moet besteden en hoeveel het al in die voor 2019 moet steken. Volgend jaar veranderen de aerodynamische regels immers ‘behoorlijk’, weet Lowe, al zijn de oplossingen voor de auto van dit jaar volgens hem ook overdraagbaar op die van 2019 en daarom nodig om door te voeren. “Het gaat ook niet om een onderdeel, maar een concept.”

Williams’ technisch directeur Paddy Lowe.

“Daarnaast past opgeven niet bij de aard van dit team”, vervolgt Lowe. “We hopen ook tijdens de eerste races na de zomerstop verdere veranderingen aan de auto te maken.” Daarmee zullen zeker niet al Williams’ problemen ineens verdwijnen, erkent de technisch directeur. “Maar we hopen alsnog op een betere tweede seizoenshelft, voor we ons volledig op de 2019-auto concentreren.”

Lowe houdt er daarbij vertrouwen in dat Williams de boel weer op de rit krijgt. “Uiteindelijk is dit namelijk een technisch probleem, en voor alle technische problemen bestaat een oplossing.”