Pastor Maldonado draait er niet omheen dat hij twee teleurstellende seizoenen achter de rug heeft en het ook in 2015 nog niet geweldig loopt, maar dat komt volgens hem vooral door pech en problemen.

Je zou het soms haast vergeten, maar Maldonado is een voormalig GP2-kampioen – hij won de titel in de opstapklasse in 2010 – en een racewinnaar in de Formule 1, sinds hij in 2012 de Grand Prix van Spanje won voor Williams. 2012 was sowieso een goed jaar voor Maldonado, want hoewel hij na z’n zege nog maar zestien punten pakte in vijftien races, kwalificeerde hij zich wel een paar keer heel sterk en had er qua score zeker meer in gezeten.

2013 was daarna echter een rampjaar voor de Venezolaan, die slechts één puntje pakte met de weinig competitieve Williams FW35. Maldonado en het team uit Grove gingen daarna niet op de beste manier uit elkaar, waarop hij naar Lotus ging. Dat team had voor 2014 echter net een draak van een auto ontworpen, waar Maldonado slechts één puntje meer mee wist te scoren dan in 2013 met de Williams.

“Qua resultaat heb ik inderdaad geen geweldige periode achter de rug”, erkent Maldonado – die dit jaar nog niet heeft gescoord met de veel betere 2015-Lotus, terwijl zijn teamgenoot Romain Grosjean al wel zestien punten heeft gepakt – in gesprek met Autosprint. “In mijn laatste jaar bij Williams ging dat team echter net door een crisis, terwijl Lotus vorig jaar ook een slecht seizoen had”, zo legt hij dat uit.

“Ik heb daarnaast ook veel last gehad van technische problemen. Zowel tijdens vrije trainingen als in de kwalificaties en races. Het gaat daarbij vaak om details die fans en de kijkers thuis niet kunnen zien, maar voor een coureur veel effect kunnen hebben op zijn seizoen. Ik heb daardoor dan ook niet kunnen laten zien wat ik in mijn mars heb en het heeft uiteraard ook invloed gehad op mijn resultaten”, verklaart Maldonado.

Spijt van zijn keuze voor Lotus, nu Williams zich sinds zijn vertrek heeft herpakt, heeft Maldonado echter niet, zo beklemtoont hij: “Dit is geen team dat zomaar even alle races in een seizoen wint, maar wel een renstal die het maximale uit haar middelen weet te halen. Natuurlijk zou ik liever om podiumplekken vechten, maar je moet in het leven niet bang zijn nieuwe dingen te proberen en ik ben hier bij Lotus een veel betere coureur geworden.”