De manier waarop Red Bull afgelopen seizoen de onderhandelingen met Ferrari in ging voor het sluiten van een motordeal, was aanstootgevend. Dat vertelt Ferrari-president Sergio Marchionne.

Red Bull heeft inmiddels een motordeal op zak voor 2016, waarin het tot TAG Heuer omgedoopte Renault-motoren gaat gebruiken, maar zat eerder in 2015 met Ferrari om de tafel om te proberen een deal met de Italiaanse firma te sluiten.

Van de manier waarop Red Bull zich tijdens die onderhandelingen opstelde, was Ferrari-president Sergio Marchionne echter niet gecharmeerd, vertelt hij: “Ik vond het ronduit ergerlijk dat ze meenden recht op een motor van ons te hebben, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.”

“Niemand kan zomaar, alsof het vanzelfsprekend is, aanspraak maken op een dergelijke krachtbron. Alles moet netjes en in detail besproken en op papier gezet worden, zoals het hoort”, vindt Marchionne, die los daarvan aangeeft dat de deal om zowel praktische als sportieve redenen niet door ging.

“Het zou, gezien hoe we onszelf gedurende 2015 herstelden na een zwak 2014, gevaarlijk geweest zijn om een team dat in technisch opzicht zo sterk is als Red Bull onze motor te geven. Daarnaast geef ik er niks om om samen met Red Bull Mercedes te verslaan. Dat wil ik met Ferrari doen.”

Los van hoe de onderhandelingen tussen Ferrari en Red Bull zich ontvouwden, gaat Red Bulls opleidingsteam Toro Rosso in 2016 overigens wel gebruik maken van Ferrari-krachtbronnen, al betreft het daarbij 2015-exemplaren.

Alfa Romeo
Ondanks het spaak lopen van de gesprekken met Red Bull zelf is er volgens geruchten door Ferari en Red Bull gesproken over een deal waarbij Ferrari motoren zouden leveren die Alfa Romeo genoemd zouden worden, om dit merk uit de overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles-groep te promoten.

Marchionne bevestigt dat, maar gaat niet in op details. Wel geeft hij echter aan dat hij het ‘belangrijk’ vindt dat Alfa Romeo weer een rol gaat spelen in de autosport en dat er inderdaad over gedacht wordt het merk ook terug te brengen in de Formule 1.

Alfa Romeo is op het moment uitsluitend in de Formule 1 vertegenwoordigd met een sponsorsticker achterop de Ferrari’s. Fiat Chrysler Automobiles is echter druk in de weer om het merk weer op te bouwen na een reeks mindere jaren, waar flink wat geld voor wordt uitgetrokken.