Zoals gebruikelijk blikt Mark Gillan, chief operations engineer bij Williams, terug op het recente raceweekend.

Williams moest na afloop van de Monegaskische Grand Prix genoegen nemen met één punt, behaald door Bruno Senna. Dit terwijl de auto tot veel meer in staat was volgens Gillan. 

“De auto was in de kwalificatie goed genoeg voor een vierde of vijfde plaats. Onze racesnelheid was ook goed en daarom is het extra frustrerend dat we niet meer punten hebben weten te pakken. De banden waren overigens geen issue, die deden precies wat we ervan verwachtten”, aldus Gillan. 

De straf die Maldonado kreeg voor het veroorzaken van een aanrijding met Sergio Pérez, was volgens Gillan terecht. “Het incident had voorkomen kunnen worden en daarom is de straf begrijpelijk.” 

Door de straf was Maldonado al snel uit beeld voor een goede klassering. Dat de Venozolaan vervolgens bij de start tegen Pedro de la Rosa aanreed, hielp ook niet echt. Bruno Senna daarentegen wist met moeite nog een punt binnen te sprokkelen. Gillan: “Het is jammer dat Senna een groot deel van de race opgesloten zat achter Kimi Räikkönen, anders had er meer ingezeten. 

Over de kwalificatieproblemen van Senna is Gillan duidelijk: “Hij geeft zelf te kennend dat hij beter had gekund in Monaco. We blijven ons in zowel de simulator als op het circuit inzetten om de resultaten van Bruno te verbeteren.” 

Vooruitkijkend naar de Canadese Grand Prix is de chef operationele zaken opnieuw positief gestemd. “Al zullen we in zowel de race als de kwalificatie moeten laten zien wat we kunnen. Op het circuit Gilles Villeneuve kan altijd veel gebeuren, we moeten ons daarom zo goed mogelijk aan zien te passen aan de gegeven omstandigheden.”