Nieuwe regels, met meer nadruk op de aerodynamica: met de komst van de 2017-auto’s, werd veel van Red Bulls meesterontwerper Adrian Newey verwacht. Aan ‘zijn’ RB13 moet, zo is gebleken, echter nog het nodige gebeuren. En Newey is al druk bezig.

Dat verklaart Red Bull-topman Helmut Marko, die zelf erkende dat niet alleen met de Renault-motor achterin een stap moet worden gezet maar dat óók het RB13-chassis drastisch verbeterd moet worden, ten overstaan van Motorsport-Total.

Op voorhand leek 2017 immers dé kans voor het team van de energiedrankfabrikant om een sprong te maken en aan te haken bij het de laatste jaren zo dominante Mercedes, of er zelfs voorbij te gaan. Ware het niet dat de RB13 nog niet zo goed is als Red Bull had gehoopt.

Het roept bij Motorsport-Total de vraag op hoe groot de hand van Newey in het ontwerp is en hoe actief hij nog is binnen Red Bull. Het antwoord van Marko is duidelijk: “Adrian heeft in Melbourne al honderd schetsen en tekeningen zitten maken”, zegt hij.

“Hij weet wat het probleem is. Hij weet dat het om zijn reputatie gaat. En hij is bij ons nog altijd de enige die bepaalt of een vleugel zus of zo wordt gebouwd, omdat hij binnen het team degene is met de meeste ervaring en die deze complexe auto’s het best begrijpt”, verduidelijkt Marko.

Red Bull heeft natuurlijk allerhande experts op het gebied van aerodynamica, mechanische grip of met andere specialisaties in dienst, maar Newey blijft volgens Marko het kopstuk van de technische staf. “Hij is onze alleskunner. Hij weet van alles wel wat en heeft het juiste gevoel en de expertise.”

Newey probeert een glimp op te vangen van de SF70H van rivaal Ferrari.

Half-om-half
Het is daarbij geen geheim dat Newey zich ook op andere engineering projecten van Red Bull is gaan richten, waarbij hij zijn aandacht volgens Marko op het moment ‘ongeveer half-om-half’ verdeelt tussen het Formule 1-team en het Valkyrie-hypercar project met Aston Martin.

In een tijdperk waarin de Formule 1 volgens Marko (en Newey) nog altijd door de motor gedomineerd wordt en het chassis een kleinere rol speelt, helpt dat Newey om gemotiveerd, scherp en fris te blijven.

Volgens Marko is het daarbij verder niet zo dat Newey’s RB13 na pas één race al beoordeeld kan worden. De wintertests en seizoensopener in Australië hebben volgens hem nog geen compleet beeld van de RB13 gegeven: “We hebben het volledige potentieel van deze auto nog niet gezien.”

Verstappen stuurde de RB13 in Melbourne naar de vijfde plek en noemde dat ‘het beste dat we konden doen’.