Hoewel tabaksreclame steeds verder wordt verbannen uit de Formule 1, blijft Marlboro aan als sponsor van Ferrari. Dat meldt Autosport.

De huidige sponsorovereenkomst loopt aan het eind van het seizoen af, maar gesprekken zijn gaande om het contract te verlengen tot eind 2014. “Aan alle voorwaarden is voldaan”, zegt een Ferrari-zegsman tegen het Britse blad Autosport. Mogelijk wordt de contractverlenging al wereldkundig gemaakt bij de onthulling van de nieuwe Ferrari op 28 januari in Maranello.

Volgens Philip Morris, het moederbedrijf van Marlboro, zou een nieuwe deal volledig binnen alle internationale wetten op het gebied van tabaksreclame vallen. “We zien geen obstakels”, aldus een woordvoerder. “Onze relatie met Ferrari is een echt samenwerkingsverband. Een periode van meer dan twintig jaar van constante, wederzijdse steun.”

In totaal is Marlboro al veertig jaar actief als sponsor in de Formule 1. Het logo van het merk was voor het eerst te zien op de BRM’s in 1971. Vanwege de steeds strengere tabakswetten mag de merknaam inmiddels niet meer worden gebruikt, maar Marlboro blijft zich graag profileren in de Formule 1. Daarbij zoekt het vaak de grenzen op, zoals met de streepjescodes, die moesten verdwijnen omdat het een vorm van verkapte reclame zou zijn.