Daan de Geus
28 juni 2013
Felipe Massa had er pas zeven rondjes opzitten toen hij crashte in VT2. Balen dus, want hierdoor heeft hij maar weinig testwerk kunnen verrichten ter voorbereiding op de rest van het weekend.
Na de verregende ochtendtraining had Ferrari de hoofdmoot van haar testwerk immers doorgeschoven naar de middag, maar nog voordat hij goed en wel begonnen was met zijn deel van het testprogramma, parkeerde Massa zijn bolide al in de banden.
“Het is echt heel teleurstellend dat dit gebeurde”, geeft Massa toe. “Mijn crash heeft me kostbare testtijd gekost, die ik goed had kunnen gebruiken om te achterhalen hoe de banden het hier op Silverstone doen.”
Wat de schuiver zelf betreft, vertelt Massa dat hij simpelweg de controle verloor. “Ik kwam op een stuk baan terecht dat nog erg vochtig was en had de auto niet meer in de hand, terwijl corrigeren onmogelijk was aangezien ik op de prototype harde Pirelli’s reed en deze nog niet goed op temperatuur waren.”
Volgens Massa valt de fysieke schade aan zijn auto echter mee. “Het is gelukkig niet heel erg, dus we kunnen morgen gewoon verdergaan waar we vandaag gebleven zijn.”
Alonso
Voor morgen staan er meer korte runs en set-up evaluaties op het programma, nadat ‘een groot deel van het team zich na de crash van Massa tijdens de rest van VT2 op Fernando Alonso concentreerde’, zo vertelt technisch directeur Pat Fry. Alonso was in VT2 vooral met de zachte compound van Pirelli in de weer en deelt zelf verder niet mede hoe dat ging, maar stelt wel nogal vanzelfsprekend dat Ferrari ‘de juiste keuzes moet maken voor de race’. “En we mogen daarbij niet vergeten dat het zaterdag en zondag waarschijnlijk een stuk warmer en droger wordt.” Dat Alonso een tiende tijd neerzette, betekent aangezien hij lange runs deed verder niet veel. Dat Alonso tijdens die lange runs competitive tijden reed, is echter iets waar Massa op zijn beurt dan wel weer vertrouwen uit put. “In koelere omstandigheden zijn we normaal gesproken immers niet zo snel, dus dit is reden voor ons om optimistisch te zijn”, legt Massa uit, alvorens aan te geven er morgen samen met Alonso ‘alles aan te gaan doen om verdere vooruitgang te boeken’.
Voor morgen staan er meer korte runs en set-up evaluaties op het programma, nadat ‘een groot deel van het team zich na de crash van Massa tijdens de rest van VT2 op Fernando Alonso concentreerde’, zo vertelt technisch directeur Pat Fry. Alonso was in VT2 vooral met de zachte compound van Pirelli in de weer en deelt zelf verder niet mede hoe dat ging, maar stelt wel nogal vanzelfsprekend dat Ferrari ‘de juiste keuzes moet maken voor de race’. “En we mogen daarbij niet vergeten dat het zaterdag en zondag waarschijnlijk een stuk warmer en droger wordt.” Dat Alonso een tiende tijd neerzette, betekent aangezien hij lange runs deed verder niet veel. Dat Alonso tijdens die lange runs competitive tijden reed, is echter iets waar Massa op zijn beurt dan wel weer vertrouwen uit put. “In koelere omstandigheden zijn we normaal gesproken immers niet zo snel, dus dit is reden voor ons om optimistisch te zijn”, legt Massa uit, alvorens aan te geven er morgen samen met Alonso ‘alles aan te gaan doen om verdere vooruitgang te boeken’.
Gerelateerd nieuws
Sainz ‘gemotiveerd’ door uitdaging bij Williams: ‘Moet een topteam worden’
13 december 2024 15:00 - Nieuws
Sainz doet dringende oproep aan de media: ‘Help online misbruik te voorkomen’
13 december 2024 11:00 - Nieuws
Ferrari en Cadillac slaan handen ineen voor Formule 1-debuut in 2026
10 december 2024 16:00 - Nieuws
Norris voelde spanning na een blik op de schermen: ‘Ik was nerveus, maar moest gefocust blijven’
10 december 2024 11:45 - Nieuws