Max Verstappen heeft in de slottraining in Monaco de vierde tijd gereden. De Nederlandse Red Bull-coureur zat een halve seconde achter snelste man Sebastian Vettel.

De laatste vrije training begint voor Verstappen als er al een minuut of vijf van het uur aan trainingstijd op zitten, met een rustig installatierondje door de straten van zijn woonplaats.

Terwijl de Mercedessen en Ferrari’s het rondetijden-bal openen wat de topteams betreft, staan Verstappen en teamgenoot Daniel Ricciardo enige tijd in de pits geparkeerd.

Een kwartiertje na zijn installatierondje, gaat Verstappen weer de baan op en dan gaat hij er ook eens goed voor zitten om wat getimede rondjes neer te zetten.

De Nederlander stuurt zijn Red Bull RB13 bij z’n eerste echte poging in 1:13.536 het Circuit de Monte Carlo rond, wat hem op dat moment de vijfde tijd brengt.

Verstappen sloot VT3 af op P4.

Verstappen verbetert daarna naar 1:13.238, wat hem op dat moment P4 geeft, terwijl Ferrari-coureurs Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen vooraan stuivertje blijven wisselen.

De wat langere runs onderstrepen het feit dat de banden even nodig hebben om goed op temperatuur en in het juiste raamwerk te komen, met Verstappen die zich ook actief blijft verbeteren.

Zo rond het halfuur springt Verstappen naar de tweede plek, slechts 0.050 seconde achter Vettel, met een rondetijd van 1:12.940, waarmee hij en Vettel op dat moment de enige coureurs in de 1:12 zijn.

Als Verstappen daarna weer naar binnen duikt, komen de Ferrari-rijders en Mercedes’ Lewis Hamilton en Valtteri Bottas net weer op nieuwe setjes ultra softs – duidelijk de favoriete compound – naar buiten.

Verstappen zelf komt een krap kwartiertje later weer in actie, maar verbetert zijn tijd niet meer. Hij is dan ook al afgezakt naar de vierde plek, met Vettel, Räikkönen en Bottas voor zich.

“De auto stuurt niet meer in”, is het commentaar van Verstappen richting de pits. Hij rijdt dan echter wel net op een setje nieuwe ultra softs Pirelli’s.

Veel tijd voor verdere verbetering is er echter niet meer, want Force India’s Esteban Ocon zorgt acht minuten voor het eind met een crash voor een virtual safety car.

Als de baan met nog zo’n vier minuten weer wordt vrijgegeven, is het natuurlijk enorm druk op het circuit, waar ook Verstappen zich dan bevindt terwijl de seconden wegtikken.

Verstappen schiet zelf op het eind ook nog even rechtdoor bij het zwembad, maar dat blijft zonder gevolgen. Het blijft hoe dan ook bij P4, met 27 ronden.