Max Verstappen is in het Belgische Genk kampioen geworden in de WSK Euro Series. Als debutant in de handgeschakelde KZ1-klasse gaf de 15-jarige zijn concurrenten het nakijken.

Door de eerste vier finales tijdens de races op La Conca en Zuera te winnen, legde Max Verstappen de basis voor de titel in dit prestigieuze Europese kampioenschap. “Het doel in de finale was om voor Ben Hanley te finishen en dat is gelukt”, vertelt de Limburger over zijn strijd met de op dat moment nog enige concurrent voor de titel.

“Het is moeilijk om in deze klasse kampioen te worden, want iedereen is ervaren en gaat hard. Het KZ1-veld zit erg dicht bij elkaar. Maar vanaf mijn eerste wedstrijd op een schakelkart ging het al heel goed. Op een paar races winnen had ik wel gerekend, maar op het kampioenschap niet. Hier ben ik dolblij mee!”

Verdedigen

Na een sterke warming-up, waarin Max Verstappen met een tiende voorsprong de snelste tijd op de klokken weet te krijgen, mag hij in de eerste kwalificatieserie vanaf de vierde stek starten. De CRG-fabriekscoureur komt daarbij goed uit de startblokken en verschalkt in de eerste paar bochten direct twee concurrenten. Maar koploper Yannick de Brabander inhalen blijkt niet mogelijk. Halverwege de twaalf ronden tellende race komt de 15-jarige onder druk te staan van Marco Ardigo, maar hij kan zijn positie behouden.

“Bij de start werd vlak voor me ruimte gelaten, dus kon ik daar naar binnen duiken en lag ik meteen al tweede”, vertelt Verstappen over de eerste kwalificatie serie. “Daarna lag er in de eerste twee ronden zand en rotzooi op de baan en achterop het circuit had iemand water verloren, waar ik met mijn rechter voorband doorheen reed en nog bijna eraf schoot. In het begin van de race moest ik me verdedigen, maar tegen het einde kon ik nog aandringen bij De Brabander. Je moet hier op Genk daarnaast oppassen dat de banden niet oververhit raken, want je glijdt hier veel. In het begin had ik het daar even moeilijk mee, maar daarna kon ik weer aanvallen. Dus ik denk dat het beter gaat naarmate we langer rijden.”

Vader Jos

Na wat tips van vader Jos over het aansnijden van een bocht in het middenveld, verschijnt Max op de tweede positie op de startgrid voor de tweede kwalificatie serie. Ook ditmaal is hij goed weg, maar in de eerste bochtencombinatie moet hij Anthony Abbasse en Yannick de Brabander voor zich dulden. De laatste krijgt echter een tijdstraf van tien seconden toebedeeld vanwege een valse start. Verstappen passeert hem echter op eigen houtje. Als hij daarna Abbasse onder druk zet en aanzet om in te halen, valt de Fransman uit met een vastgelopen motor. In de resterende ronden weet Verstappen junior dan tamelijk eenvoudig de kwalificatieserie te winnen.

Kampioen

Door zijn goede resultaten in de kwalificatieseries heeft de Nederlander zichzelf de best mogelijke uitgangspositie verschaft voor de eerste finale van het weekend. Hij weet dat hij met een goed resutaat het kampioenschap kan winnen, maar gaat uitstekend met die druk om. Bij de start van de finale verliest hij vanaf pole positie weliswaar een plaats aan Ardigo en weet zijn nog enig overgebleven titelconcurrent Hanley in zijn kielzog te komen, maar van meet af aan is het duidelijk dat Verstappen sneller is. Bij het ingaan van de zesde ronde verschalkt hij Ardigo en wint de race. Met gebalde vuisten in de lucht wordt Max Verstappen als winnaar van de eerste finale afgevlagd. Hij is kampioen van de WSK Euro Series in de KZ1-klasse.

 “Ik ben echt enorm blij dat ik kampioen ben. Dat haalt ook de druk van de ketel af voor morgen. We hebben er dit jaar hard voor gewerkt, samen met mijn vader die de TM-motoren heeft getuned. Als we zondag ook nog winnen dan is het helemaal perfect.”