McLaren gelooft in innovatie
Met de F-duct had McLaren afgelopen jaar een belangrijke troef in huis. Het systeem is in 2011 verboden, maar het team beweert al veel nieuwe ideeën te hebben.
De F-duct leverde McLaren, naast veel snelheidsvoordeel op de rechte stukken, een Autosport Award op. Chef-ontwerper Tim Goss nam, samen met chef-aerodynamica Doug McKiernan, de innovatieprijs in ontvangst.
Omdat de F-duct volgend jaar niet langer is toegestaan, moet McLaren nieuwe manieren bedenken om de concurrentie af te troeven. Goss wil nog niet te veel prijsgeven over de nieuwe auto, maar zinspeelt op enkele innovatieve concepten.
“Het ziet er goed uit voor 2011”, aldus Goss tegenover Autosport. “De reglementen bieden nog voldoende ruimte voor teams om met radicale ideeën te komen. Daar draait het om bij het maken van een kampioensauto.”
“De F-duct was een grijs gebied, waarvoor de reglementen goed moesten uitpluizen. We zijn Charlie Whiting en de FIA dankbaar dat ze onze argumenten hebben aangehoord en het hebben toegelaten.”
“We hebben er overigens hard voor moeten werken om het systeem op de auto te krijgen. Het was een vrij bizar idee en om dat te realiseren heb je mensen nodig die erin geloven. We moesten aantonen dat het legaal was, de auto sneller zou maken en het de benodigde tijd en middelen zou rechtvaardigen.”