In Valencia verschijnt McLaren met de gebruikelijke verbeteringen aan de bolide, maar voor de thuisrace op Silverstone heeft het team een omvangrijke update gepland.

Paddy Lowe, hoofdingenieur van McLaren, laat weten dat één van de doorontwikkelingen een uitlaatsysteem á la Red Bull is. De Red Bulls hebben uitlaten die naar beneden wijzen en zijn wat dat betreft uniek. Veel teams schrijven de goede prestaties van de RB6 deels toe aan het uitlaatsystem en proberen het te kopiëren, zo ook McLaren: "Het is algemeen bekend dat alle teams het een interessant systeem vinden en over een eigen versie nadenken. Wij willen het in Silverstone klaar hebben."

"Het moet redelijk wat tijdwinst opleveren", zegt Lowe over het uitlaatsysteem. "Het is echter niet eenvoudig om te ontwikkelen. Het is technisch gecompliceerd. Je raakt het bodywork namelijk met de uitlaatgassen, die natuurlijk heel heet kunnen zijn."

"Om het in gebruik te nemen zonder het eerst uitgebreid op de baan te mogen testen, is een uitdaging", vervolgt Lowe. "Tijdens een aerodynamicatest vóór de Grand Prix van Engeland zullen we het gaan uitproberen. Hopelijk hebben we het dan ten tijde van de vrijdagtrainingen aan de praat en kunnen we er zondags mee racen."

"Ik vertrouw er op dat het ons oplevert waar we op hopen. In de windtunnel en door middel van simulaties kunnen we dat wel redelijk nagaan. Onze grootste zorg is niet de tijdwinst die het oplevert, maar of we het op een betrouwbare en goede manier kunnen maken."

McLaren bevindt zich wat het imiteren van het uitlaatsysteem betreft in goed gezelschap, want ook Williams en Renault zijn er mee in de weer, terwijl concurrent Ferrari zelfs al een stapje verder is. Het Italiaanse team laat haar variant namelijk in Valencia al debuteren.

"Andere teams liggen wat dat betreft voor", bevestigt Lowe. "Dat Ferrari het al heeft is wel zorgelijk, maar we moeten eerst maar eens zien wat het ze in Valencia oplevert en waar wij staan. Niet elke auto gaat op elk circuit namelijk even goed. Het is allemaal lastig in te schatten."

Waar McLaren leentjebuur speelt bij Red Bull, kijken de Oostenrijkers op hun beurt ook wel eens af bij de formatie uit Woking. Zo is het team van de energiedrankfabrikant al enige tijd bezig met het namaken van McLarens F-duct en komt men in Valencia met een verbeterde kopie er van op de proppen.

Volgens Lowe is het echter nog te vroeg om bevreesd te zijn dat Red Bull zich hierdoor ineens qua topsnelheid kan meten met zijn team: "In Turkije namen ze het ook al mee, maar gebruikten ze het niet in de race. Wat ze in Valencia doen, moeten we dus nog maar afwachten. Het is niet simpel om een F-duct op je auto te bouwen. Ze moeten het eerst goed aan de praat zien te krijgen. Als het zover is, zien we wel verder."