McLaren hoopt een slechte eerste seizoenshelft alsnog enigszins positief af te sluiten in Hongarije. Wat daarbij moet helpen is dat de Hungaroring de auto relatief goed zou moeten liggen.

Wat McLaren vooral in de kaart moet spelen, is dat de performance van de Honda-motor die achterin de auto ligt minder belangrijk is op de bochtige baan in Boedapest. “Dit circuit biedt ons een aardige kans om te bewijzen dat we wel degelijk progressie maken”, denkt Fernando Alonso dan ook. “Als alles zonder problemen verloopt, zou dit wel eens een minder moeilijk weekend voor ons kunnen worden”, meent de Spanjaard.

Teamgenoot Jenson Button hoopt ook dat McLaren de na de Grand Prix van Hongarije volgende zomerstop ‘in kan gaan met wat extra vertrouwen voor de tweede seizoenshelft’ door het beter te doen op de Hungaroring. “Dat zou namelijk onderstrepen dat het harde werk zich uitbetaalt dat er bij McLaren in Woking en bij Honda in Sakura wordt gedaan.”

Teambaas Eric Boullier benadrukt in de eerste plaats dat het tragische overlijden van Jules Bianchi iedereen bij McLaren heeft geraakt en ‘alles in perspectief heeft gezet’, maar aangezien er toch geracet moet worden, hoopt ook hij op een stap vooruit. “We hebben de laatste tijd veel pech gehad, zoals dat we onze updates in Silverstone niet in de race konden testen doordat we al vroeg klaar waren door een startcrash. Dat was erg frustrerend.”

“Fernando en Jenson zijn echter onverminderd positief gebleven en zetten zo een geweldig voorbeeld voor de rest van het team. Ook Honda heeft zich daarnaast strijdlustig getoond. We blijven er alles aan doen om terug te keren aan de top en hopelijk kunnen we in Hongarije qua performance een voorproefje krijgen van het potentieel dat we hebben. Dat zou ook met oog op de tweede seizoenshelft immers geweldig zijn”, besluit Boullier.

Namens Honda beaamt motorsportchef Yasuhisa Arai dat puur motorvermogen minder belangrijk is op de Hungaroring. “Maar de constante hoogteverschillen maken het energy management en de tractie wel heel belangrijk”, weet hij. “Onze grootste uitdaging wordt dan ook om dat voor elkaar te krijgen, waarbij het ons doel is de coureurs in staat te stellen het ERS optimaal te gebruiken zodat ze kunnen laten zien wat ze kunnen.”