Het inzetten van een derde auto in 2015 is praktisch onmogelijk, omdat er niet genoeg tijd is om alles dat nodig is te regelen. Dat stelt McLarens racing director Eric Boullier.

Het idee om drie auto’s per team in te zetten in het geval er tussen nu en het begin van seizoen 2015 teams verdwijnen en er in een worst case scenario nog maar acht renstallen overblijven, is al enkele weken een punt van discussie, maar volgens McLaren-kopstuk Boullier is het al te laat om dit plan nog door te zetten.

“Het vastleggen van een coureur is mijns inziens het probleem niet. Dat is zelfs het makkelijkste deel van de puzzel. Waar het echter lastig wordt, is om een derde chassis te runnen met een heel team van mensen en een infrastructuur eromheen”, verklaart Boullier in gesprek met Autosport.

“Om dat voor elkaar te krijgen, moet er minsten zes maanden van te voren duidelijkheid zijn”, stelt Boullier, die het nu dus al te laat vindt: “Want op het moment is er nog geen uitsluitsel. Niemand weet nog of het nodig gaat zijn een derde auto in te zetten.”

Mocht die noodzaak ontstaan, dan gaat McLaren er volgens Boullier echter toch alles aan doen een derde bolide op de grid te krijgen, al lijkt de Fransman daarbij qua tijdlijn dus niet al aan 2015 te denken én er niet al te happig op te zijn: “Maar als het er op een dag van komt en de Formule 1 geholpen kan worden door een derde auto in te zetten, dan zullen we dat wel moeten doen.”

Behalve Boullier zijn er wel meer kopstukken van teams die niet op de introductie van derde auto’s zitten te wachten. Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft zich er herhaaldelijk tegen uit gesproken, net als zijn Ferrari-collega Marco Mattiacci.

Force India-eigenaar Vijay Mallya wil er alleen aan als er financiële compensatie tegenover staat, maar zou in de eerste plaats graag zien dat er meer voor de kleinere teams wordt gedaan. Williams’ adjunct-teambaas Claire Williams onderschrijft dat, terwijl Saubers Monisha Kaltenborn het louter als noodoplossing ziet, waarbij ze in dat geval het inzetten van derde auto’s verkiest boven het gebruik van klantenauto’s door kleinere teams.