McLarens hoofdingenieur Paddy Lowe zet na de teleurstellende Duitse Grand Prix alle zeilen bij om de achterstand op Red Bull en Ferrari in te lopen.

McLaren keek op Hockenheim tegen een flinke achterstand aan op rivalen Red Bull en Ferrari. Paddy Lowe kan geen duidelijke verklaring geven. Daarvoor spelen er volgens hem te veel factoren mee.

“Maar dat maakt het zo fascinerend”, zegt hij tijdens een mediasessie van McLaren. “We begrijpen niet helemaal waarom bepaalde auto’s op bepaalde circuits beter zijn dan anderen. Ieder circuit is weer anders en iedereen brengt elke keer weer nieuwe onderdelen mee, die wel of niet werken. Daarnaast brengt iedereen continu verbeteringen aan.”

Ondanks dat kan Lowe wel een aantal mogelijke oorzaken noemen. “Vergeet bijvoorbeeld niet dat Ferrari en Red Bull met de F-duct reden, wat ons voorheen een voordeel opleverde. En we liggen enigszins achter met de geblazen diffusor, dat kan een verklaring zijn.”

McLaren introduceerde de geblazen diffusor enkele races na Ferrari, terwijl Red Bull er al begin dit seizoen mee reed. Lowe hoopt die achterstand zo snel mogelijk weg te kunnen werken.

“We liggen achter, maar op Hockenheim lukte het ons wel om het systeem goed te laten werken. Het gaf iets meer snelheid en was betrouwbaar. Het is complex en er hangt van alles mee samen, maar we werken eraan en verwachten er steeds meer uit te kunnen halen.”

Een ander front waarop Lowe haast maakt, is de buigzame voorvleugel die het team bij Red Bull en Ferrari ontdekte. Volgens McLaren hangen de vleugels van die teams lager bij de grond.

“Misschien is het legaal, misschien ook niet”, zegt Lowe. “We begrijpen het gewoon nog niet. Dus op dit moment werken we erg hard om het te begrijpen en te zien of het de moeite waard is het over te nemen.”

Hoewel het team dus op sommige fronten een ontwikkelingsachterstand heeft, beseft Lowe dat het iedere race weer anders kan zijn, omdat er zoveel factoren meespelen. “Je moet iedere race optimistisch ingaan. Er is niets echt slecht aan onze auto. Het gaat er meer om de auto die we hebben zo snel mogelijk te ontwikkelen, zodat we het gat dichten.”