McLaren zal het ook in 2018 zonder titelsponsor moeten stellen. Dat stelt uitvoerend directeur Zak Brown. De renstal zit al sinds 2014 zonder titelsponsor.

Eind 2013 zette Vodafone een punt achter de samenwerking met McLaren en sindsdien heeft de renstal uit Woking geen nieuwe titelsponsor weten te strikken.

Brown, die sinds iets meer dan een jaar in dienst is van McLaren, had gehoopt een titelpartner voor het team te vinden, maar dat lijkt dus niet gelukt.

“Ik denk niet dat we een titelsponsor zullen hebben, in de traditionele zin van het woord”, vertelt hij Autosport. “We zullen daarentegen wel een aantal grote, belangrijke partners hebben.”

Brown meent sowieso dat titelsponsors tot het verleden behoren, zoals de inmiddels gewezen McLaren-topman Ron Dennis begin 2015 ook al verklaarde.

“In de Formule 1 noemt niemand een team bij de naam van de titelpartner, dus het voegt denk ik niet veel toe”, verhaalt Brown. “Wij zijn bijvoorbeeld altijd McLaren genoemd, nooit ABC McLaren, ofzo.”

McLaren-topman Brown.

Bovendien, zo vervolgt hij, wil McLaren zelf niet onder een andere naam bekendstaan. “We willen de teamnaam gewoon McLaren houden, dat willen we niet verkopen.”

“In NASCAR zie je wel dat coureurs uitstappen en dan bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik wil mijn Chandon Ford bedanken’, maar in de Formule 1 gebeurt dat niet. We zien het dus ook als merkbescherming.”

Brown, die voor hij bij McLaren aan de slag ging ceo was van het door hemzelf opgerichte marketing- en sponsorbureau Just Marketing, zegt dat McLaren wél nieuwe sponsors gestrikt heeft.

“We hebben een aantal nieuwe sponsoren gecontracteerd, maar ik weet nog niet wanneer we ze gaan aankondigen. We zijn echter nog niet klaar, nieuwe sponsors zijn welkom!”, aldus Brown.