McLaren heeft zijn nieuwe auto voor het seizoen 2016 gepresenteerd. De MP4-31 verschilt op het eerste gezicht niet al te veel van zijn voorloper.

Onderhuids zal er evenwel genoeg aan de bolide zijn aangepast. Dat was noodzakelijk, gezien het dramatische seizoen dat McLaren in 2015 beleefde met de MP4-30. Het team koos er toen voor de interne componenten dicht samen te pakken (het size zero-concept), zodat er een zo klein mogelijk bodywork omheen kon. De nieuwe Honda-aandrijving kreeg daar echter grote koelingsproblemen door.

Van bovenaf is het compacte 'achterwerk' van de McLaren goed zichtbaar

Van bovenaf is het compacte ‘achterwerk’ van de McLaren goed zichtbaar

McLaren heeft desondanks het size zero-idee behouden voor de nieuwe wagen. Het team zegt nu wel een ‘elegante manier’ te hebben gevonden om de Honda zo compact mogelijk in te bouwen. Op de MP4-31 is ook de korte neus van vorig jaar behouden. De enige verandering die direct in het oog springt, is de kleiner geworden air box boven het hoofd van de coureur.

Lege side pods
Qua kleurstelling is er ook veel hetzelfde gebleven. De MP4-31 is nog steeds zwart, dit keer alleen met wat minder rode accenten dan voorheen. Een hoofdsponsor heeft McLaren zoals bekend nog niet gevonden, dus de side pods blijven voorlopig leeg. De nieuwe sponsor, horlogemerk Richard Mille, heeft aan weerszijden van de cockpit een bescheiden plaatsje op de auto gekregen.

Als maandag in Barcelona de eerste wintertest begint, gaat de nieuwe McLaren voor het eerst het circuit op. Jenson Button heeft er naar eigen zeggen zin in. “Ik kan niet wachten. De wagen ziet er fantastisch uit.” Fernando Alonso is het daarmee eens. “Het is een mooie auto, hij zit aerodynamisch gezien heel strak in elkaar.”