McLaren had vlak voor de zomerstop een sterk weekend in Hongarije, maar weet dat de eerste race na de pauze lastig wordt. McLarens MP4-30 met Honda-motor past niet goed bij het snelle Spa en er hangen het team ook gridstraffen boven het hoofd.

Hoewel Honda met een motorupdate komt waarmee het qua vermogen op gelijke hoogte hoopt te komen met Ferrari, betekent de introductie daarvan dat er gridstraffen voor motorwissels zullen volgen. Daarnaast is McLarens MP4-30 niet het beste chassis van het veld, wat het extra moeilijk maakt.

“Het wordt lastig voor ons”, voorspelt Fernando Alonso dan ook. “Dit is immers een baan waar veel vermogen en downforce nodig zijn en je een groot deel van de tijd volgas rijdt”, luidt de uitleg van de Spanjaard, die zich desondanks op de race verheugt ‘want Spa is een fantastisch circuit’.

Volgens Alonso zullen McLaren en Honda de komende tijd vooruitgang blijven boeken – ‘door aanpassingen te maken aan de auto en motor’ – al zal dat in België en daarna in Italië van buitenaf vermoedelijk moeilijk te zien zijn. “Maar we blijven pushen pushen om elke race beter te worden.”

Net als Alonso denkt ook teamgenoot Jenson Button dat McLaren ondanks de motorupdate en verdere verbeteringen een pittig weekend tegemoet gaat. “We zullen zeker op dit circuit niet ineens een enorme sprong maken, maar ik voel me er klaar voor om gestaag progressie te blijven boeken.”

Boullier & Arai
Volgens teambaas Eric Boullier is het voor McLaren en Honda een kwestie van wachten op de Grand Prix van Singapore op het bochtige Marina Bay Street Circuit voor ‘de vruchten van ons harde werk geplukt kunnen worden’.

Honda-topman Yasuhisa Arai beaamt de woorden van het McLaren-trio, al denkt hij dat er ook in een zwaar weekend genoeg te leren valt. “Hoewel de race een lastig verhaal zal worden, zijn de vrije trainingen worden in ieder geval al heel belangrijk, want daarin gaan we de verbeterde motor testen.”