Exact vijf minuten na het eerste persbericht waarin de langverwachte scheiding met motorleverancier Honda werd bekrachtigd, stuurde McLaren er wereldwijd een tweede achteraan. Daarin werd de samenwerking met Renault officieel bevestigd. Beide partijen tekenden een overeenkomst voor drie jaar.

Voor zowel McLaren als Renault begint in 2018 een spannend avontuur. Hoewel beide firma’s een groots en succesvol verleden kennen in de Formule 1, werkten ze nog nooit eerder samen.

Volgens McLaren is het verbond met Renault er een die de reputatie van het zo diep gezonken Britse team moet herstellen. “Deze samenwerking geeft ons de stabiliteit die we nu zo hard nodig hebben”, aldus McLaren-topman Zak Brown. “Want we moeten verder met ons chassis en technische programma voor 2018. We zijn er verder van overtuigd dat wij voor Renault van waarde kunnen zijn om van de motor een winnende te maken.”

De Franse autofabrikant heeft McLaren gelijkwaardig materiaal als het eigen fabrieksteam beloofd. De collaboratie gaat veel verder dan alleen het leveren van krachtbronnen, aldus Jérôme Stoll, Renaults sportdirecteur. “Ook op het gebied van marketing en communicatie gaan we de krachten bundelen.”

Volgens Cyril Abiteboul past het verbond met McLaren in de strategie voor 2020, wanneer Renault met het fabrieksteam in ‘winnende positie’ wil liggen. “McLaren is een team met een rijke geschiedenis in de Formule 1 en een team dat ook inspireert”, meent de Franse topman van Renaults race-activiteiten. “Dit is een opwindende start voor ons met een kampioensteam dat hongerig is naar hernieuwde glorie.”

De samenwerking tussen McLaren en Honda, waar na dit seizoen een eind aan komt, werd gekenmerkt door betrouwbaarheidsproblemen en een gebrek aan performance.