McLaren heeft er het volste vertrouwen in dat het zich niet twee keer aan dezelfde steen stoot. Opnieuw strijdt het team om de titel terwijl de nieuwe auto wordt gebouwd.

McLaren weet inmiddels hoe het niet moet. Eind 2008 streed Lewis Hamilton zo fel om het WK met Felipe Massa dat de bouw van de auto voor het nieuwe seizoen niet naar wens verliep. Als gevolg daarvan startte de renstal het seizoen met een achterstand.

Brawn GP profiteerde optimaal. Jenson Button werd kampioen en McLaren stond met lege handen. Dit seizoen is zelfs sprake van een driestrijd tussen Red Bull, Ferrari en McLaren. En volgend seizoen treden grote veranderingen op in het reglement.

Zo kunnen in 2011 ook de achtervleugels bewegen en levert niet Bridgestone, maar Pirelli de banden. “We werken met twee aparte teams om de strijd op beide fronten uit te kunnen vechten”, verklaart Philip Prew. Hij draagt de titel principal race engineer

“Beide teams willen tijd in de windtunnel doorbrengen en investeringen doen. We proberen dat zo evenwichtig mogelijk te verdelen. Gelukkig hebben we er inmiddels de nodige ervaring mee, dat maakt het gemakkelijker.”

Een klein voordeel voor beide ontwerpteams is dat het seizoen zijn einde nadert en daarom geen grote aerodynamische updates meer verschijnen voor de huidige bolide. “Dat maakt het allemaal wat eenvoudiger, want daardoor is het iets rustiger”, aldus Prew. “Onze focus ligt nu op optimale prestaties door huidige onderdelen te verbeteren en niet meer nieuw te ontwerpen.”